Niet willen uitpraten

C. M. Chr. Rots - de Weger / 6 reacties

Vraag

Mijn verkering is een maand geleden uitgegaan. Mijn ex-vriendin heeft het heel onverwachts uitgemaakt. Nu heeft zij daar spijt van. Ze heeft onze verkering -naar haar mening- nog niet verwerkt en wil alles tot in de details uitpraten. Ze verwijt het mij dat ik dit niet wil! Ik wil afstand tot haar en dit alles zo een plekje geven, omdat ik alles al uitgesproken en besproken heb met God. Ook getuig ik veel van de liefde van Christus, waarin zij telkens antwoordt: "Je kunt wel voorganger worden met die praatjes." Zij zegt dat ik een egoïstische christen ben, omdat ik het niet wil uitpraten. Ik ben bang dat de pijn en het verdriet weer bovenkomt als ik alles met haar bespreek. Het heeft voor mij dus totaal geen meerwaarde! Wat is verstandig?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Lastig als je beide op heel verschillende manieren omgaat met de beëindiging van een relatie. Maar goed, dat kan. En beide ex-partners hebben daar ook recht op. Ik kan me van haar wel voorstellen dat zij nog eens wil praten, maar als je daar geen zin in hebt -om welke reden dan ook- is dat jóúw keuze, die zij op haar beurt dient te respecteren.

Zelf heb je afstand genomen, schrijf je. Zij heeft dat blijkbaar nog niet, of probeert ze het contact (een beetje manipulatief) opnieuw te openen? Wat verstándig is kun je zelf beoordelen, maar je bent zeker niet verplicht om aan haar 'eisen' tegemoet te komen. Verstand en gevoel zijn als een auto met caravan: soms kun je ze loskoppelen. Maar ook: een caravan komt niet vooruit zonder de auto waar ie mee verbonden is! Met andere woorden: je mag jezelf wel degelijk beschermen tegen het oprakelen van verdriet waar je niet op zit te wachten, met de pijn die dat jou zal gaan geven.

Misschien moet je nog iets meer afstand gaan nemen en niet meer in gesprek gaan. Dan kan zij ook geen oordeel meer geven over jouw manier van christen zijn, toch?

Sterkte toegewenst,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering uit
6 reacties
Daniel
Als vragensteller zelf al weet dat een gesprek geen meerwaarde heeft hoef je deze vraag niet te stellen.
Maar de vriendin van vragensteller heeft spijt van het 'uitmaken' en vraagsteller wil de pijn en het verdriet niet meer voelen, is er dan niet een sprankje hoop?

Als je al alles al uitgesproken en besproken hebt met God, waarom dan die vraag aan refoweb?
Dan heb je alle antwoorden van God gehad en moet je refoweb niet lastig vallen.

Lieve vragensteller denk er nog eens over na, koop een auto met trekhaak anders kan de caravan nooit aangehaakt worden.
God is niet zo duidelijk in zijn antwoord op onze gebeden.
En als je voorganger wordt kun je een gezin onderhouden en je bent dan veel thuis, mijn overbuurman is ook dominee (hij geeft ook regelmatig antwoord in deze rubriek) is veel thuis. Zijn vrouw zei eens lachend tegen mij:'had hij maar een vak geleerd, hij loopt me de hele dag voor de voeten'.
Daar moet ik dan hard om lachen, ze houden van elkaar en jij moet ook eens een beetje open staan voor het leven en niet als jongeman zo ernstig zijn.
mortlach
Goed antwoord. De wil voor een gesprek moet van twee kanten komen. Zij wil praten en jij niet, tja, dan is het op een gegeven moment gewoon pech voor haar - ze zal een andere manier moeten vinden om het te verwerken. Aan de andere kant kan ik wel begrijpen dat ze op dit moment niet op de getuigenissen van de vraagsteller zit te wachten. Misschien kun je daarin wél weer wat meer rekening met haar houden...
boulanger
Daniel, jij wil een jongen met liefdesverdriet en verkeringspijn voorganger laten worden, een auto laten kopen, een gezin laten stichten en in een caravan krijgen.
Hier ontgaat mij elke vorm van logica.
vlokje
Het lijkt me dat je het allemaal nog niet van je af kunt zetten.
Misschien kan het helpen om een (evt. denkbeeldige) brief aan haar te schrijven, waarin je dingen vaak veel helderder kunt verwoorden dan in een gesprek. Maak heel duidelijk wat jouw standpunten en visie zijn, en laat het verder bij haar. Blijf bij jezelf. Maak geen enkel verwijt, maar vertel je eigen waarheid.
Daniel
@boulanger het voorbeeld van de auto en de caravan is van Mevr. Rots, een trekhaak is nodig om een caravan aan te haken aan de auto.
In de brief van vraagsteller staat dat zijn ex vriendin spijt heeft van het uitmaken, dat verzin ik niet, dat staat er.
Hij heeft liefdesverdriet en nu wil hij niet verder praten. Dan kun je twee dingen doen, doen wat je zegt en geen contact en als je zoveel verdriet hebt en je ex vriendin spijt...., dan kun je ook proberen om de caravan weer achter de auto te koppelen.
Meer heb ik niet bedoeld, misschien is mijn vorm van logica niet zo geschikt voor deze site.
Verder een hartelijke groet en met het beroep voorganger worden is niets mis.
karlo
@daniel deze keer vind ik jou logica uitermate geschikt. niks mis mee. mvg.