Bekeerd willen worden

A. J. C van Gent / Geen reacties

Vraag

Momenteel lees ik Boston; wat losse kleine boekjes. Hij zegt iedere keer weer: “Bekeert u, waarom komt u niet, waarom gaat u door, wilt u dan niet”, enzovoorts. Ik kan daar zo benauwd van worden. Ik wil dan wel schreeuwen: ik wil wel! Maar hoe dan?! Ik vraag, ik bid, ik lees, maar wat is bekeren dan? Kun je dat dan toch zelf? Volgens Boston wel. Een vraag aan iemand van de Ger. Gem...

Antwoord

Beste vraagsteller,

De apostel Paulus, geïnspireerd door de Heilige Geest, schrijft: “Er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt” (Romeinen 3:11). Paulus ziet niemand die God zoekt. In zijn vriendenkring niet, in de gemeenten niet, bij de Joden niet, onder de heidenen niet, ja, ook hijzelf niet. Diep van binnen zou dit Bijbelwoord zomaar ergernis kunnen geven. Irritatie. Wellicht borrelt de gedachte op: ja, maar ik zoek God wel, ik wil wel!

Zoals je zelf schrijft zou je het soms wel willen uitschreeuwen: ik wil wel! Is het echt zo dat jíj wil? Kan over jou worden gezegd wat van Daniël staat geschreven: “… dewijl hij getrouw was en geen vergrijping noch misdaad in hem gevonden werd” (Daniël 6:5)? Vinden anderen jou als volgt: “… en zij vonden Daniël biddende en smekende voor zijn God” (Daniël 6:12)? Wandel je volledig zoals David: “Houdende mijn gangen in Uw sporen, opdat mijn voetstappen niet zouden wankelen” (Psalm 17:5)? Hoe is het in jouw leven met het naleven van de samenvatting van Gods wet, zoals de Heere Jezus spreekt: “Gij zult liefhebben de Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand”, en: “Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven” (Mattheüs 22:37-39)?

Thomas Boston heeft veel theologische geschriften nagelaten. Je geeft aan dat je van hem een aantal boekjes aan het lezen bent. Daarin treft je de dringende oproep, het bevel tot bekering. Dit confronteert ons mensen met onze zonde en zondigheid. Wij zijn onrein, onwillig, ongehoorzaam, ongelovig. Daarom klinkt het: bekeert u! Boston spreekt daarin de Bijbel, beter gezegd, de Heere Jezus na: “… bekeert u, en gelooft het Evangelie” (Markus 1:15). De Griekse tekst toont hier een variant van het grondwoord “metanoia”, dat wijst op een innerlijke verandering van het hart. We zouden dit de eerste bekering kunnen noemen, de omkering naar God toe, de verandering van dood naar levend. In de Bijbel kan bekering ook wijzen op een uitwendige verandering van het leven. Dan wordt een voortgaande of dagelijkse bekering bedoeld. Want Gods kind heeft steeds nodig om terug te keren naar de Heere, te breken met alle slechtheid en de zonde te leren haten en ontvluchten.

Het is goed om bij het lezen van boeken het vorige onderscheid voor ogen te houden. Ik interpreteer jouw vragen als gericht op de eerste bekering. Volgens jou zegt Boston dat een mens zichzelf kan bekeren. In een preek van Boston lees ik het volgende: “De mens kent van nature de weg naar het ware geluk niet. Hij is God kwijtgeraakt en weet niet hoe hij Hem terug kan vinden.” Een mens kan zichzelf niet bekeren tot God. Alleen wat nu het bevrijdende is: hij hoeft het ook niet zelf te kunnen. De HEERE eist en beveelt bekering, maar bij de profeten Jeremia en Ezechiël blijkt dat de HEERE Zelf werkt wat Hij vraagt. Zie o.a. Jeremia 31: 31-34 en Ezechiël 36: 25-28. Let vooral op de woorden die wijzen op het werk en de toezegging, de belofte van de HEERE: “Ik zal…” En Hij doet wat Hij belooft!

Hier stuiten we op de eindigheid van ons denkvermogen. En toch, er is een uitweg! Opnieuw Boston: “Zij kunnen zichzelf niet helpen” en “zij kunnen ook niet uit zichzelf tot de Helper gaan. Want het is door God, het is door de kracht van Zijn genade dat zij tot Hem worden gebracht. Het is geen werk van de tak zelf, het is de Wijngaardenier Die hen inplant.” In al je (begrijpelijke) vragen over bekering ontbreekt één ding, één Naam, beter: één Persoon. Petrus roept het uit over de Heere Jezus Christus: “En de zaligheid is in geen ander…” (Handelingen 4:12). Christus is de grootste Gift van God. Hij is gekomen, om te zoeken en zalig te maken, dat verloren was. (Lukas 10:19) Dat zijn uit zichzelf geen gewillige mensen, nee, het is een volkomen gewillige Zaligmaker! Híj is volledig gehoorzaam geweest aan Gods wet en Híj heeft de straf gedragen waarmee de wet dreigt. Híj heeft gerechtigheid aangebracht. Ik laat nogmaals Boston aan het woord: “De slechtste van alle mensen die tot Hem vlucht, zal in Hem een gerechtigheid vinden die ook zijn deel wordt. Zodat zij die in het geheel niet rechtvaardig zijn, in een volmaakte gerechtigheid zullen worden gehuld, als zij Christus zullen aannemen, zoals God Hem heeft gegeven.”

In deze Borg en Zaligmaker is alles te vinden tot rechtvaardiging en heiliging. Zijn offer is volkomen en genoeg, Hij deelt genadig, overvloedig en gewillig uit. Vlucht daarom tot Hem. Leg je als een arme zondaar neer aan de voeten van de Middelaar, Jezus Christus. Gebruik Zijn genademiddelen in vast geloof, omdat de HEERE in alles werkt door Zijn Woord en Zijn Geest. “Jezus, niet mijn eigen kracht, niet het werk door mij volbracht […] kunnen redden, Gij alleen”, ga daarom “moede, arm en naakt, tot de God, Die zalig maakt…” Paulus en Silas stemden volledig overeen op de vraag van de stokbewaarder: “Lieve heren, wat moet ik doen, opdat ik zalig worde? En zij zeiden: Geloof in de Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis” (Handelingen 16:30-31).

God zegene het Woord van Zijn belofte aan je hart!

Met mooie groet,
A. J. C. van Gent

Lees meer artikelen over:

onbekeerd