Bevestiging van geloof

Ds. T. Schakel / Geen reacties

Vraag

Aan dominee Schakel. Dank voor uw antwoord op de vraag 'Bidden of God me wil bekeren'. Ik ben niet de vragensteller maar herken me wel in de vraag. Mooi hoe u aan het einde het gebed woorden geeft. Dit gebed heb ik ook met verlangen gebeden. Maar hoe weet ik nu of het verhoord is en of ik bij de Heere hoor? Hoe krijg je daar bevestiging van?

Antwoord

Wat fijn dat je dat gebed met verlangen hebt gebeden! Je had het ook kunnen afdoen als ‘te makkelijk’ en het als onzin aan de kant kunnen schuiven. Maar dat deed je niet, er was verlangen in je hart om bij de Heere Jezus te horen en je hebt dat naar Hem uitgesproken. Dat alleen al getuigt van het feit van Gods werk in je hart en is eigenlijk al een bevestiging (Johannes 6: 44-45, Mattheüs 16: 16-17). Maar om je geloof te mogen versterken zal ik nog wat ingaan op je vraag om verdere bevestiging. Daarbij wil ik wijzen op: 1. Gods beloften. 2. De sacramenten. 3. De vruchten.

1. Gods beloften
De belangrijkste bevestiging zijn de beloften van God zelf en die gelden voor iedereen die met verlangen zich tot Jezus heeft gekeerd. In feite zouden Gods beloften zelfs genoeg bevestiging moeten zijn. Denk aan: Num. 23:19; Ps. 50:15; Ps. 65:3-5; Ps. 84:6-8; Joh. 1:12; Joh. 10:27-28; Luk. 11:10; Rom 10:9; 2 Kor. 1:19-20; 1 Joh. 5:12-13; en ontelbaar veel andere beloften zijn er te ontdekken in de Bijbel voor een ieder die zich tot de Heere Jezus wendt.

2. De sacramenten
De Doop en het Avondmaal zijn ‘bevestigingstekens’ die gegeven zijn aan de kerk om je op te bouwen en te versterken in het geloof. Ze ondersteunen Gods beloften en wijzen daarop. Als je nog niet gedoopt bent is het zaak dat dat gebeurt nadat je je aan de Heere Jezus hebt overgegeven (1 Petr. 4:21; Rom. 6:3-4). Maar mochten je ouders je al gedoopt hebben terwijl je een baby was, omdat je het voorrecht hebt grootgebracht te zijn in een gezin waarin levend geloof is, dan moet op die doop een openbare belijdenis van het geloof volgen. Ik zou me dan maar aanmelden voor de belijdeniscatechisatie! Ten tweede is ons ook het Heilig Avondmaal gegeven. Ook daar aan de tafel word je door de Heere Jezus Zelf verwacht om te ervaren dat zo zéker als je het brood en de wijn proeft met je zintuigen, zó zeker is de belofte van het heil van God voor een ieder die door Jezus tot Hem komt (Ps. 34:9; 1 Kor. 11:26).

3. De vruchten
Dan spreekt de Bijbel verder nog over ‘vrucht dragen’, ook wel genoemd de heiligmaking. Het betekent dat nu je bij de Heere Jezus mag horen andere mensen om je heen (langzaam maar zeker) gaandeweg een verandering zullen gaan opmerken. Als je eerst een dief was, dan stopt het verlangen om te gaan stelen. Als je eerst een onbetrouwbaar persoon was, ga je van de waarheid houden. Als je voorheen met veel mensen ruzie maakte, word je een vredestichter. Als je voorheen ieder weekend dronken was, dan ga je voortaan je weekend anders besteden. Enzovoorts. Die verandering gaat bij de ene mens soms sneller dan bij de ander, maar vast en zeker gaan deze vruchten nu groeien (Gal. 5:16-26; Rom 8:29). Aan de vruchten herken je de boom! Maar denk eraan: dit blijft een groeiproces. Hier op aarde word je nooit volmaakt!

Als het gaat over bevestiging dat je bij de Heere God mag horen zou ik het bij deze dingen willen houden. Vertrouw op de beloften van God. Neem deel aan het gemeenteleven inclusief de viering van de sacramenten. En bidt elke dag: “Heere Jezus, nu ik van U mag zijn, wilt U dan ook geven dat ik elke dag iets meer op U mag gaan lijken.”

Hartelijke groet uit Yerseke,
Ds. T. Schakel

Lees ook de vervolgvraag 'Zondebesef verschilt per mens'

Lees meer artikelen over:

bekering