Vriend werkt niet zo hard

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik heb er zoveel moeite mee dat ik als vrouw veel meer uren werk dan mijn vriend. We hebben ruim vier jaar en we zijn eind 20. Jong genoeg dus om gewoon hard te werken. En het is niet zo dat mijn vriend superveel uren maakt. Hij werkt minder dan gemiddeld en daar is niet een specifieke reden voor. En elke dag lang uitslapen. Ik ben altijd bezig van 's ochtends tot 's avonds. Ik ben heel bang voor de toekomst, straks komt alles op mijn bordje. Mijn vriend werkt in de ICT en ik in de zorg. Verder is onze relatie heel mooi! Wat nu?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een mooie relatie en toch bang voor de toekomst. Dat gaat niet samen, denk ik. Wat je dus doen moet is nádenken. Over de verwachtingen die je hebt van het hier en nu alsmede die van de toekomst. Mét je vriend, of zònder deze jongeman. Wél zoveel uren werken, mìnder werken. Dat is het wat jezélf betreft. Daarnaast bespreek je ook met je vriend de réden dat hij níét zoveel uren werkt.

Wíl werken of kán werken: daar zit een wezenlijk verschil tussen, nietwaar. Misschien vindt hij het wel helemaal geweldig om huisman te worden, zodat jij volop kunt blijven werken! Verdient hij genoeg om minder uren te werken en is de uitdaging tot ‘ontplooiing’ verdwenen... dat kan ook. En àls dat zo is, probeer je de reden daarvan te achterhalen. Samen, wel te verstaan. Pas wanneer jullie beiden je bewust bent geworden dat er verandering noodzakelijk is zal er ook daadwerkelijk verandering kunnen komen. Wanneer je geen actie onderneemt verandert er niets en begrijp ik je angst volkomen. Maar niet alles hoeft op jóuw bordje te komen als je goede afspraken met elkaar maakt over de verdeling van werk binnenshuis en buitenshuis. Uitslapen op zijn tijd is heerlijk, maar er staat ook een tekst over in Spreuken 6, die het overdenken en bespreken zeker waard is!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering