Eeuwig leven ontvangen

Ds. W. Arkeraats / 1 reactie

Vraag

Hoe ontvang je eeuwig leven?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je stelt een korte, maar ook wezenlijke vraag. Het is een vraag, die voor zichzelf spreekt. Als we vertrouwd zijn met het Woord van de Heere zal het voor ons geen onbekende uitdrukking zijn. Toch is het goed er over na te denken wat er precies bedoeld wordt als we spreken over "eeuwig leven". Het ligt voor de hand om te denken aan de eeuwige heerlijkheid, die ten deel zal vallen aan al degenen, die de Heere in hun leven gediend hebben. Maar op sommige plaatsen in de Bijbel, met name in het evangelie van Johannes, wordt meer gewezen op de vreugde in de Heere die in dit leven gekend wordt. Dan wordt dus bij voorbaat iets ontvangen van wat de Heere straks zal geven.

Verder brengen we "eeuwig leven" altijd in verband met wat God dan geven zal. Er zal altijd vreugde zijn in de aanbidding van Christus, als het Lam dat geslacht werd en op de Vader, Die Zijn Gemeente heeft verkoren. Andere godsdiensten hebben ook wel een voorstelling van "een leven na dit leven", maar dat is heel iets anders dan de toekomstverwachting van de christen.

Hoe onvangen we dit leven? Je bent niet de eerste, die deze vraag stelt. Lang geleden was er ook al iemand, die met precies dezelfde vraag tot de Heere Jezus kwam. Zo lezen we in Lukas 10, dat een wetgeleerde ror de Heiland kwam en Hem vroeg: "Meester, wat doende, zal ik het eeuwige leven beërven?" Mattheus en Markus maken daar ook al melding van. Ons valt dan op, dat telkens gevraagd wordt: "Wat zal ik doen?" Ze willen er dus allemaal hun best voor doen. De Heere Jezus antwoordt op dezelfde ‘golflengte’: Onderhoud de geboden!

Maar je komt er altijd achter, dat je die geboden juist overtreedt. Altijd weer. Op die manier kunnen we het eeuwige leven in ieder geval nooit ‘verdienen’. Daarom is het zo rijk, dat de Heere Jezus in het Hogepriesterlijk gebed -in Johannes 17- zegt dat Hij gekomen is om het eeuwige leven te geven. Dat houdt in: dat wij God kennen en Zijn Zoon, die Hij gezonden heeft. Je vraag wordt dus eigenlijk door de Heiland zelf beantwoord: Het eeuwige leven wordt uit Zijn hand en door Zijn genade ontvangen.

Wat is het een voorrecht, dat wij ervan kunnen weten. In zijn eerste brief zegt Johannes: "Dit is het eeuwige leven, dat wij u verkondigen." Het wordt ons dus voorgesteld, het wordt in al zijn heerlijkheid getekend en ook beloofd aan hen, die de Heere erom bidden.

Maar er worden ook opgeroepen tot een heilige activiteit. Paulus schrijft aan zijn vriend Timotheus: "Grijp naar het eeuwige leven, tot hetwelk gij ook geroepen zijt." Ergens naar grijpen betekent: al je krachten inspannen, je uiterste best doen. Zo vinden we in de Schrift een mooi evenwicht tussen wat ons gevraagd wordt en wat ons beloofd wordt. Grijp naar het eeuwige leven. Dat wil zeggen: Bid erom. Smeek de Heere om Zijn genade en om het uitzicht op het eeuwige leven. Maar werk ervoor, om ook op je dagelijkse levensweg de Heere te dienen in een heilig leven. In de weg van bidden, wachten en werken wil de Heere dat eeuwige leven schenken.

Ik ben blij, dat ik je vraag zo rechtstreeks uit de Bijbel vandaan kan beantwoorden. Lees er maar veel in en bid de Heere maar veel om Zijn genade. "Hij is een Hoorder van het gebed!"

Ds W. Arkeraats

1 reactie
matthijsimthorn
Ga tot Jezus beleidt je zonden en vraag vergeving.
Vertrouw hem je leven toe.
Ik nodig je nogmaals uit tot de Heere Jezus te gaan!
(Bid zonder ophouden)