Bekeren tot christendom gaat tegenvallen

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 9 reacties

Vraag

Ik verdiep me sinds een korte tijd in het christendom. Ik ben aan het twijfelen of ik momenteel mezelf wil gaan bekeren of niet. De reden dat ik twijfel is onder andere omdat ik voor mijn gevoel nog lang niet alles weet over het geloof. Maar ook omdat ik geen maagd meer ben. Ik zit nu momenteel in een relatie en heb hiervoor ook nog een andere relatie gehad. Ik ben bang dat als ik me ga bekeren dat ik mijn relatie ga verliezen (hij is ongelovig) en dat de kans om daarna weer een nieuwe relatie te krijgen klein is omdat ik bang ben dat veel gelovige mannen mij niet meer willen, omdat ik dus geen maagd meer ben.

Denk je dat andere gelovige mannen mij kunnen vergeven voor mijn zonden? Of zijn er gelovige mannen die ook geen maagd meer zijn? Ik vraag me gewoon heel erg af hoe mijn toekomst op relatie gebied eruit gaat zien als ik me bekeer.

Antwoord

Beste vriendin,

Allereerst mijn excuus dat je vraag bij mij in de drukte rond Kerst en de jaarwisseling even bleef liggen... Tegelijk maakt mij het nieuwsgierig wat er in de tussentijd met je is gebeurd. Hoe is je zoektocht verder gegaan? Juist het Kerstfeest kan een mens op het spoor van Jezus brengen.

Op een of andere manier ben je in aanraking gekomen met het christendom en wil je je bekeren, zo schrijf je. Je vraagt om mijn reactie.

Ik zou je deze bekering willen afraden. Doe het niet. Bekeer je niet tot het christendom. Het christendom is namelijk geen groep mensen waar je gelukkig bij wordt. In het christendom is veel teleurstellends te vinden. Kortom, het is net als in de gewone mensenwereld.

Ergens hoop ik dat je een ander verlangen hebt; je bekeren tot Christus. Over Hem kan ik alleen maar goed spreken. Hij is het waard dat wij ons tot Hem keren. Ooit zei iemand het zo: “Met de Heer’ van de kerk heb ik geen moeite, met Zijn grondpersoneel des te meer.” Bekeren tot het christendom gaat je tegenvallen, bekeren tot Christus valt alleen maar mee.

Het is voor mij geen woordspelletje dat ik dit zo schrijf. In de praktijk is het nodig dit aan te geven. Richt je op Jezus en je merkt de aantrekkingskracht die er van Hem uitgaat. Je komt onder de bekoring van Hem. Ik kan het je van harte aanbevelen.

Je kennis moet nog groeien, schrijf je. Op dat punt geef ik je gelijk. Ik zeg het je na. Elke christen (volgeling van Christus) zal dat beamen als hij/zij eerlijk is. Je blijft leren.

Je maakt je daarnaast zorgen over je relatie en zelfs al over een mogelijk nieuwe. Aan de ene kant snap ik je helemaal. Wat gaat er gebeuren wanneer je met Jezus gaat leven? Jezus zegt Zelf: “Zoek eerst het koninkrijk van God en al het andere zal je worden toegeworpen” (Mattheus 6:33). Leg je vragen en zorgen in gebed voor Jezus neer; wie weet neemt je vriend hetzelfde besluit. In elk geval geloof ik dat Hij voor je zal zorgen op een manier die je uiteindelijk zal verwonderen.

Een tijd geleden beantwoorde ik hier een soortgelijke vraag ('Atheïstisch bestaan maar nieuwsgierig naar geloof') van een ‘lotgenoot’. Het mooie is dat ik nog steeds af en toe iets van haar opvang en dat zij geen spijt heeft van het leven met God. Van harte hoop en bid ik dat je de stap naar God zult zetten en zult ontdekken dat Hij jouw zocht voor dat jij op zoek ging naar Hem.

Mocht ik op enige manier je verder kunnen helpen, je mag (eventueel) via deze site een vervolgvraag stellen.

Hartelijke groeten,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

christendom
9 reacties
schoenveter
Christenen (bekeerd of niet) zijn nog steeds mensen. En dus ook zondig.
STR2017
Ik hoop dat je christen wordt en je vriend ook, maar mocht je relatie uitgaan: wees niet al te bang voor hoe christelijke mannen hiertegenaan kijken. Je zult misschien verbaasd zijn om te weten hoeveel christelijke ongetrouwde mannen zelf ook geen maagd meer zijn, zeker als ze een onstuimige studententijd hebben gehad. Kortom, daar zou ik niet over inzitten. Het beste gewenst!
jewannes
@WillemB, verbazend, dat jou algemene verzoeningsleer je zo vijandig maakt!
Wat vind je, beter géén onderwijs uit Gods Woord dan een zuiver bijbelse uitleg, die al eeuwen lang Gods Kerk op aarde gebouwd heeft met de hulp van Gods Heilige Geest?
Je geeft een zogenaamd advies, maar de vraagstelster blijft met je mooie kreten toch met lege handen staan als er geen uitleggers zijn. Je bent goddeloos bezig. Beschamend!
Vragenstelster, ik wilde echte hulp bieden, neem me niet kwalijk aub.
kumi
Kom nu ,zegt de Heere Jezus,

Laten wij samen een rechtzaak voeren zegt de Heere (Jezus)
Al waren uw Zonden als scharlaken ,ze zullen wit worden als sneeuw
Al waren ze rood als karmozijn
Ze zullen worden als witte wol

Zo is Jezus,God
Dit staat in Jesaja 1 :18
Dus ga met Ga met God en Hij zal met je Zijn!
WillemB
Juist kumi.
Daar moet je in de eerste plaats zijn.
Ik begrijp daarom niet waarom RW mijn reactie op Jewannes heeft weggehaald.

Is dat alverzoening, beste Jewannes, als je iemand als eerste niet op een predikant wijst, maar op de Heere Jezus?
Samanthi
Helemaal eens met ds van Heijningen
Bekeren tot het christendom gaat alleen maar tegenvallen, bekeren tot Christus nooit!
kumi
De mannen v Nineve zullen opstaan in het oordeel v dit geslacht,en zullen hetzelve Veroordelen.
KWant zij hebben zich bekeerd op de Prediking v Jona.
En zie Meer dan Jona is hier(Jezus)
(Nu dmv zijn Woord)
Lukas 11:32

Duidelijk voorbeeld
kumi
Ik Raad je nog een Agape,(begin) cursus aan die zijn in veel steden in Nederland,ik heb het laatst nog gedaan om te kijken of ik dat aan kon raden voor iemand die net zo begon als jij.
Ik Raad het je Sterk aan,die is Interkerkelijk,kort maar krachtig 3maanen ,met een gezellige maaltijd voor af een avond in de week
Kij maar op internet Agape cursus.
Ook mischien voor je man,wie weet.

En muziek instrumenten,en,liederen
Gebruikt God ook vaak,in zn woord
Eenvoudige liederen,v Bijbelse verhalen en teksten,leer je daar makkelijk mee bv ,raad ik je aan vElly en Rikkert,die zelf( Rikkert) zonder geloof was groot gebracht,en Elly een tijd God had verlaten en toen vanaf hun30ongeveer zich tot God hadden gekeert,zonden beleden en met Jezus verder gegaan tot nu toe dat ze 75jaar zijn met prachtige liederen over hun leven met en zonder God en met Bijbel teksten en geschiedenissen,zeer duidelijk, herkenbaar en leerzaam denk ik,Elly en Rikkert Zuiderveld,Nieman
We hebben allemaal wat ,we zijn allemaal raar en toch zijn we broertje s en zusjes,en toch houden we elkaar
kumi
Sorry het heet Alfa Cursus die Interkerkelijk georganiseerd is voor beginners v h Geloof in de Bijbel