Ontwijkende persoonlijkheidstoornis

dr. J. van der Wal / 5 reacties

Vraag

Beste Refoweb. Ik heb er al sinds een paar weken last van dat ik mezelf niet meer voel. Ik heb het idee alsof de wereld voorbij vliegt en ik er in loop, maar mezelf niet voel. Ik kan niet nadenken, of doe alles op de automatische piloot. Net alsof ik in een film zit. Ik zie de realiteit niet meer. Ik kom net uit een dagbehandeling voor een depressie. Daar zijn ze er achter gekomen dat ik waarschijnlijk een ontwijkende persoonlijkheidstoornis heb. Is dat gevoel normaal voor deze persoonlijkheidstoornis? Zo niet, wat ik er eventueel aan doen om weer in de realiteit te komen?

Antwoord

Het gebrek aan een gevoel van contact met jezelf en je omgeving, komt nogal eens voor bij een depressie. Omdat je nog recent hulp hebt gehad, is het het beste om dit te bespreken met je hulpverlener als je het gevoel hebt dat het moeilijk wordt om mee om te gaan.

Sterkte gewenst, want dit kan als zeer eenzaam, op het beangstigende af, worden ervaren.

Dr. J. van der Wal

Tags in dit artikel:

psychologie
5 reacties
kilejan: Helemaal mee eens.
shaba1
wat herken ik dit!!

leven in een film , of onder een glazen stolp.
je eigen lichaam en stem zijn vreemd voor je.
je hoort je zelf praten maar het is net of je het zelf niet bent.

kijk eens op joutube staat een heel herkenbaar filmpje op.

ik heb ook therapie gehad maar ben nooit serieus genomen terwijl dit heel
beangstigend is.

ps stuur me een pb
shaba1
moet je zoeken op depersonalisatie
shaba1
http://www.youtube.com/watch?v=c_cOStOebpI
Rommellaar
Beste Shaba1

Bedankt voor het filmpje. Ik weet nu dat ik niet de enige ben. Ik had gevoel dat echt de "gek"ben. Ik heb het namelijk aangegeven bij mijn behandelaar die psycholoog/psychotherapeut is. Hij heeft hierop geen reactie gegeven dus ik dacht dat ik niet normaal was.