Ik durf niet te zeggen dat ik bekeerd ben

Ds. A. Kot / 31 reacties

Vraag

Ik ben een jongere die graag Gods wil, wil navolgen. Ik wil graag dat de Heere alle eer toekomt. Als ik in mijn hart kijk, dan heb ik ook oprechte liefde voor God, tenminste dat denk ik. Gods barmhartigheid wekt liefde op tot Hem in mijn hart. Toch durf ik niet te zeggen dat ik bekeerd ben. Ik weet niet hoe ik Christus door een waarachtig geloof moet aannemen. Ik worstel er zo mee en vind het vreselijk moeilijk en ingewikkeld. Eerlijk gezegd begrijp ik er niks meer van. Vaak ben ik wanhopig en loopt alles vast in m'n leven.

Ook zegt de een weer iets anders dan de ander. De een zegt: de liefde tot God is een kenmerk van de wedergeboorte. Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad. Uit de kenmerken mag ik dan weten dat de Heere mij heeft wedergeboren. Dat geeft mij wel hoop, maar het voelt dan alsof ik de Heere Jezus verstandelijk aanneem.

Weer een ander zegt: dat ik alleen God lief kan hebben door het geloof dat Christus mijn zonde heeft weggedragen. Hoe zou ik immers God lief kunnen hebben, als ik nog niet met Hem ben verzoend door Christus? Dus dan is de conclusie, mijn liefde tot God is geen oprechte liefde, maar wat ervaar ik dan in mijn hart? Ik voel oprecht liefde tot God.

Zou een dominee mij kunnen helpen met mijn worstelingen. Ik begrijp het allemaal niet meer.

Antwoord

Beste vragenstel(l/st)er,

Dank voor je openhartige vraag. Het is een zaak waar velen met jou mee worstelen. Laat me het volgende mogen zeggen.

Het is van groot belang dat je beseft dat er in jou geen enkel goed is en geen enkele grond voor de zaligheid te vinden is. Een zondaar wordt alleen maar zalig op grond van het werk van de Heere Jezus. Omdat Zijn gerechtigheid en heiligheid ons worden toegerekend. Dat gebeurt als wij Jezus Christus door een waar geloof worden ingelijfd (dat is van Gods kant gesproken) en aannemen (dat is van onze kant gesproken). Zie zondag 7 Heidelbergse Catechismus. Beide kunnen er niet zonder elkaar zijn. Waar het ene is daar is ook het andere. We hoeven ons ook niet met Gods zijde bezig te houden, maar wel met de onze. Uit ons aannemen van, omhelzen van en vertrouwen op Christus blijkt onze inlijving in Hem.

Nu zul je je tevreden moeten stellen met het evangeliewoord dat zegt dat ieder die op Christus vertrouwt, Hem aanneemt als Zaligmaker en Hem liefheeft, vergeving van zonden en eeuwig leven ontvangt. Op dit woord, deze belofte en proclamatie mag je rusten door het geloof. Het is de waarheid. Wie dit doet ontvangt de beloofde zaken.

Wat voel je ervan? Daar is de Heere vrij in. In wat je ervan voelt en wanneer je dat voelt. Maar ook nu moet gezegd worden: het gevoel is de grond niet. Het fundament is werk van Christus, in de belofte aangeboden en door het geloof aangenomen.

Nu zul je altijd aan jezelf moeten wanhopen en met Luther zeggen: met ons is het niets gedaan. Maar nu tevreden zijn met het Lam. Jezus alleen. Aan Hem hangen door het geloof. Op hoop tegen hoop. Dan kom je niet beschaamd uit.

Je ds. A. Kot

Lees meer artikelen over:

geloofstwijfelgeloofszekerheid
31 reacties
Samanthi
Misschien zal Paulus tegen je zeggen: "Geloof in de Heere Jezus en je zult gered worden."
Of Johannes de doper: "Zie het Lam Gods dat de zonden der wereld wegdraagt.

Echt je moet bij Hem wezen lieve jongere, Hij en de Vader zijn één, bidt om de Heilige Geest, Hij wil het duidelijk maken:
"Maar wanneer de Trooster zal gekomen zijn, Dien Ik u zenden zal van den Vader, namelijk de Geest der waarheid, Die van den Vader uitgaat, Die zal van Mij getuigen."

Lieve Jongere ik bid voor jou in deze worstelingen, zoek Hem in de Bijbel en Bid om Zijn Geest en nemen de Heere Jezus in geloof aan, dan zult de de Vader eren.
Huisje_op_de_hei
Ik heb zelf een tijd gekend dat ik echt wanhopig was omdat ik niet wist of ik wel behouden zou worden. Mijn moeder heeft me toen geleerd dat je de Heere Jezus ook mag aanroepen! Dat heb ik dan ook gedaan. Zeker ook bijbels om dat te doen.

Heel verwarrend is het als de een dit zegt en de ander dat. Hoewel goedbedoeld(?) kan iemand de plank echt misslaan. Kunnen wij zelf ook doen.

Maar God zelf wil jou echt antwoord geven!
Davinci83
Het ligt niet aan jou. Dat bewijzen de 1000+ aan vragen over dit onderwerp op deze site.
kumi
Als jij gelooft dat Jezus voor jouw zonde Gestorven is en je hem en je naaste lief wil hebben.
Komt er echt wel een zeker heid in je hart,vooral met het lezen vbde Bijbel dat kan juist eerst een eenvoudige vertaling zijn.
kumi
Als jij gelooft dat Jezus voor jouw zonde Gestorven is en je hem en je naaste lief wil hebben.
Komt er echt wel een zeker heid in je hart,vooral met het lezen vbde Bijbel dat kan juist eerst een eenvoudige vertaling zijn.
kumi
Romeinen 8:16
De Geest HG (Heilige ,Goede Verstand vGod)Zelf Getuigt met onze geest(verstand),:Dat Wij KINDEREN vGOD Zijn!.

Een lied zegt,zingt,:
Ga met God en Hij zal met je Zijn
......in al jewegen,Ga met God en Hij zal met je Zijn
VrouwkeZondernaam
Leestip: "Want ik weet en ben verzekerd - over de zekerheid van schuldvergeving" door Ds. S.J. De Hoest. Hier een link naar een recensie: https://drpdevries.com/2019/05/01/over-de-zekerheid-van-de-schuldvergeving/
VrouwkeZondernaam
Het boekje leert ons ook heel duidelijk het verschil tussen middelijke en onmiddelijke zekerheid. Vandaag de dag dag wordt een groot deel van reformatorisch Nederland verkondigd dat de onmiddelijke zekerheid DE WEG is. Maar het is een omweg. Dit is ook precies hetgeen waar HyperDordt om draait.

En om allerlei verwijd en onduidelijkheid te voorkomen: Persoonlijk ken ik de weg van de onmiddelijke zekerheid maar ik heb achteraf heel duidelijk gezien dat het een omweg is. Ik ervaar mijn bekeringsweg als zeer beschamend. Omdat de HEERE zoveel werk aan me gehad heeft om me te brengen tot het rusten op Zijn Woord / de Bijbel, de middelijke zekerheid.
VrouwkeZondernaam
Ps. In het boekje van De Hoest, wordt het indirecte en directe zekerheid genoemd. Met andere woorden wordt hetzelfde gezegd..
Samanthi
Ik bedenk me opeens, verander het eens, ik durf niet te zeggen dat ik van de Heere Jezus hou...
kumi
Samantha ,je bedoelt ,:Hij Houd v Mij!

En dat Geloof ik,neem ik aan,en Zo wil ik ook met hem en zijn Woord Leven!
Samanthi
@Kumi
Nee ook hou ik van Hem?
Davinci83
Zolang de definitie/uitleg van het woord 'geloof' met rookgordijnen omsluierd is, er gesteld wordt dat je er zelf geen invloed op zou hebben en daarnaast dat er ook een reële kans is op zelfbedrog, zul je zonder briefje uit de hemel nooit zekerheid krijgen en kun je je aansluiten bij een grote groep mensen die tot hun dood onzeker blijven.
Yada
Hoi vrager,

Waarom zou je bij mensen zijn als je alleen maar je antwoord van de Heere kan krijgen? Want daar gaat het toch om? Dat je verzoend bent met je Schepper en dat je vrede hebt met God. Het is heel persoonlijk tussen jou en tussen je Maker. Dat je weer gemeenschap met Hem hebt. Dan krijg je toch alleen je antwoord bij Hem?

Ik herken het zelf niet (ik was liefdeloos, eigenlijk had ik alleen mezelf maar lief) maar ik heb gehoord van mensen die echt wel veel schoonheid in de Heere Jezus en in God zagen voordat ze Hem écht leerden kennen. Er waren ook heel veel mensen/discipelen Jezus gevolgd toen Hij hier op aarde liep. Maar steeds vielen er mensen af. Want Hij bleek toch iets anders te zijn dan ze dachten. Ze hadden toch een eigen beeld van Hem in hun gedachten. Die wonderen die Hij deed en Hij keek zo ontzettend lief en Hij was zo barmhartig. En dat is Hij! Maar toen Hij scherper begon te spreken en ging uitleggen dat je Zijn lichaam moet eten en Zijn bloed moet drinken omdat je anders geen deel met Hem hebt toen zeiden er heel veel: "Deze reden is hard. Wie kan dezelve horen?"

Wat zegt je hart als Hij zegt dat je heel je leven moet opgeven, alles verlaten wat je lief is, al je zonden verlaten om Hem te volgen? Ken je Hem ook zo? En als het niet meer zo goed gaat in je leven heb je Hem dan ook lief?

"Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende, en heeft het woord der verzoening in ons gelegd" laat de Heere zeggen in 2 Kor 5. En in Rom. 5 staat dat we vrede bij God hebben door het geloof in Jezus Christus. Hij is de volkomen Gave van de Vader. Voor alles genoeg.

Alle onvrede en twijfel komt door het ongeloof, door rebellie tegen Gods Weg en Zijn manier van zaligmaken. Voor genade én na genade. Dat is iets wat je niet moet vergeten voor jezelf. Het ongeloof schat Christus niet op zo'n waarde zoals zou moeten. Dan heeft Hij toch ergens geen gedaante nog heerlijkheid voor ons. Misschien komt dat omdat we dan meer schoonheid in ons gevoel of bevinding vinden? Of omdat we het van dominees verwachten? Daarom is het altijd nodig dat wij Hem ons ongeloof belijden en de schuld daarvan leren. En dat zal de Heilige Geest doen.

In 1 Joh 5 staat dat, als je een kind van de Heere bent, je die getuigenis vanbinnen hebt. "Die in den Zone Gods gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven;" Ik weet dat je in het begin verschrikkelijk kunt twijfelen of Hij het echt Zelf was Die jou opzocht. Maar Hij leeft en Hij onderhoudt Zijn Eigen werk. Hij is het Die vast maakt in Zichzelf. Hij is echt te vertrouwen. Ik geloof niet dat Hij je jaren laat wachten tot Hij Zijn Eigen werk bevestigd want Hij zegt dat Hij wacht om genadig te zijn. (Dan moet er wel iets heel bijzonders aan de hand zijn.) Heb je dat zelf ook ondervonden? Dat Hij je Zelf bevestigd en dat je steeds meer van Hem leert? Dat Hij leeft en voor jou bidt? Dat Hij je redt, keer op keer. Dat Hij Zijn Heilige Geest in je hart gegeven heeft als onderpand? Zie je er ook naar uit om Hem te ontmoeten?
Yada
@kumi
Je zegt: "Romeinen 8:16 De Geest HG (Heilige ,Goede Verstand vGod)Zelf Getuigt met onze geest(verstand),:Dat Wij KINDEREN vGOD Zijn!. "

Hoe kom je hier bij? Wie heeft je dat geleerd?

De Heilige Geest is een Persoon. Niet een verstand...
En onze geest is ook niet ons verstand! Wel een weten... maar niet ons verstand... onze geest is ook niet ons gevoel... onze geest is ook niet ons doen...
Ons denken, ons voelen en ons doen kunnen wel aangestuurd worden door onze geest en dat door de Heilige Geest. Maar vaak is het ook anders dan kan je psyche, je gevoel, je verstand of je lichaam helemaal kapot zijn maar je geest wordt door je trouwe Heere vastgehouden.

Onze geest is dood sinds we ons losgescheurd/gescheiden hebben van onze Maker. Totdat je sterft en met Jezus Christus levend wordt gemaakt, aan Hem vast wordt gemaakt en Zijn liefde weer tot Hem terug gaat.

Als jij niet meer kunt denken dan getuigd de Geest dus ook niet meer in/met jou verstand? Nee, zelfs als je niet meer kunt denken.... Als je bijvoorbeeld té ziek of té moe bent. Dan zucht of dorst jou geest, door Hem, naar Hem en komt de Heilige Geest je te hulp. Echt waar hoor! Het is een weten van je hart. Je weet Wie Jezus is en je weet Wie je Vader is.
Samanthi
@Yada er staat nog meer in 1 johannes 5

Het begint zo: 1 Johannes 5

1 Een iegelijk, die gelooft, dat Jezus is de Christus, die is uit God geboren; en een iegelijk, die liefheeft Dengene, Die geboren heeft, die heeft ook lief dengene, die uit Hem geboren is.

Het gaat over liefde tot God, Zijn geboden houden en het getuigenis in zichzelf volgens de kanttekeningen:
Door de Geest die het gewerkt heeft en bevestigd.

Er blijft de vraag over, niet: ben ik wel bekeerd, maar... heb ik Hem lief...
Mijn leven in Zijn handen, me aan Hem toevertrouwen, Hem gehoorzamen, Hem dienen en op Hem zien.

In jezelf zul je niets vinden in Hem alles.
Hij is het die ons heil volmaken kan.

Wij hebben strijd tegen de zonden, tegen onszelf, maar in Hem zijn we meer dan overwinnaars
Yada
Nog een verduidelijking:
* al je zonden verlaten om Hem te volgen...

Dat betekent ook dat je al jou goed en mooie dingen moet verlaten. Die mooie dingen zijn het waardoor je Hem niet helemaal nodig hebt en waardoor je Jezus gekruisig hebt. Paulus zegt dat als hij alle mooie en goede dingen naast Jezus zet verbleken tot schade en hij acht ze als poep...
Samanthi
@Yada
Ja je zonden verlaten, maar al ja je goede en mooie dingen? Wat bedoel je daar mee? Moesten alle volgers van Jezus alles verlaten en verkopen? Nee, alleen als het hen in de weg stond, maar daar tegenover deelden de mensen uit de eerste gemeente alles met elkaar, niet omdat het moest, maar omdat ze dat deden uit liefde tot God en de naasten en in navolging tot Christus.

Als veel hebt wil je veel delen, als je weinig hebt wil je ook daarvan delen.

God werkt met ieder anders.
kumi
Yada
En zie een wet geleerde stond op om Hem , Jezus te verzoeken,en zei:Meester wat moet ik doen om het Eeuwige leven te beerven?
26 en Jezus antw:wat staat er in de Wet geschreven?,wat Leest u?
27 hij antw. en zei:U zult de Heere uw God liefhebben ,met Heel uw Hart,met Heel uw Ziel,met heel uw Kracht en met Heel Uw VERSTAND, (Sorry Geest)
En uw naaste als u zelf.
kumi
Lukas10 25-27