Tussenjaar

drs. E.J. (Els) van Dijk / 1 reactie

Vraag

Ik heb enkele vragen:

1. Ik zou graag voor een paar weken/maanden naar een Duitstalig land gaan om zo de taal goed te leren spreken. Zijn er mogelijkheden waar dat gratis kan en dat je dan vrijwilligerswerk in ruil doet? Hoe kom ik aan zulke contacten?

2: Zijn er internationale geldbeurzen waarmee je voor een paar maanden tot een jaar naar het buitenland kunt om daar vrijwilligerswerk of voor een zendingsorganisatie goede dingen te doen? Hoe kan ik zulke beurzen vinden? Of zijn er misschien beurzen om een bijbelschool te volgen in het buitenland?

3. Ik denk aan een tussenjaar vanaf de zomervakantie. Wat zijn mijn opties in binnen/buitenland?

Antwoord

Beste...,

Eerlijk gezegd ben ik geen deskundige als het gaat om je eerste twee vragen. Maar volgens mij zijn die in eerste instantie ook niet zo ingewikkeld; een kwestie van de juiste zoekmachines op internet aan het werk zetten en je komt een heel eind. (Om de proef op de som te nemen heb ik wat zoektermen ingetikt, en dan krijg je heel wat informatie.) Dus als het gaat om vrijwilligerswerk in het buitenland, mogelijkheden bij zendings-/ontwikkelingsorganisaties, ben ik niet van toegevoegde waarde voor je.

Als het gaat om vraag 3 kan ik je heel wat meer vertellen. Ons land kent talloze mogelijkheden aan tussenjaren, die ook heel divers zijn. Om daaruit te kunnen kiezen, moet je jezelf eerst de vraag stellen wat jij wilt bereiken met een tussenjaar. Wat is de reden dat je het zou willen doen? Om vervolgens te bekijken welk tussenjaar het beste bij jou past (Kijk ook op www.tussenjaarkenniscentrum.nl).

Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik directeur mag zijn van de Evangelische Hogeschool in Amersfoort en wij bieden o.a. al 43 jaar een tussenjaar in de vorm van het Basisjaar aan. Het Basisjaar biedt misschien wel het meest brede programma van een tussenjaar aan dat ons land kent. Speerpunten van het programma zijn: geloofstoerusting, persoonlijke ontwikkeling, oriëntatie op cultuur en maatschappij, oriëntatie op studie en beroep, intellectuele ontwikkeling en praktische vorming. Daarbij is het christelijke karakter van onze opleiding de basis. Het gaat om een programma op een stevig Bijbels fundament. Je kunt voor dit alles ook onze website raadplegen: www.eh.nl

Bijna al onze oud-studenten zeggen dat eigenlijk iedereen dit jaar zou moeten doen aangezien je geweldige sprongen maakt in je ontwikkeling op allerlei terreinen en omdat dat ook nog eens in een vertrouwelijke omgeving gebeurt. De sfeer op de EH is bijzonder, hoor ik altijd van iedereen. Van harte aanbevolen!

In het buitenland kan je ook een tussenjaar doen (en ook tussenjaren in Nederland combineren hun programma met buitenlandse reizen) maar daar is de inhoudelijke (en christelijke!) toerustingscomponent veel minder sterk. Natuurlijk doe je dan bijvoorbeeld werkervaring op, maar dat is toch anders dan het doordenken en doorleven van allerlei kwesties die je eigen ontwikkeling veel directer raken.

Wijsheid gewenst in de keuzes waarvoor je staat!

Drs. Els J. van Dijk

Tags in dit artikel:

Evangelische Hogeschool
1 reactie
Gracious
Het EH tussenjaar is een onwijze aanrader! Echt veel kennis en contacten opgedaan die mij gevormd hebben tot een christen zonder geloofstwijfel en met een doel.

Daarnaast zou ik je een DTS aanraden! Mijn vrienden zijn daar zo positief over en echt blijvend door veranderd! Ik zou daar nu voor gekozen hebben. Dan kun je stevige theologie, een praktisch geloof én buitenland ervaring combineren.

Maar de EH is ook top! ;-)