Woord en Geest

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

In de berijmde versie van psalm 25 vers 2 zingen we: “Heer’, ai maak mij uwe wegen door Uw Woord en Geest bekend.” Vooral in de kerkdienst wordt het veel gezongen en gebeden. Tot mijn verrassing ontdekte ik dat de uitdrukking “Woord en Geest” in hèèl de Schift zo niet voorkomt! Opmerkelijk dat je in het Oude Testament op vele plaatsen leest “Hoort des Heeren Woord” en in het Nieuwe Testament bijvoorbeeld: “Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de gemeenten zegt” (Openbaring 2:17).

Is voor de Schrift Woord en Geest een eenheid wat in de kerk (misschien goedbedoelend) te veel uit elkaar getrokken is? Zodat het gevaar ontstaat om aan Gods Woord voorbij te gaan zolang de Geest niet spreekt en zo het besef is weggevloeid dat we Gods Geest, Die tot ons spreekt kunnen bedroeven, wederstaan en zelfs uit kunnen blussen door ons ongeloof? (de Bijbel noemt dat zelfs ongehoorzaamheid!). Wat zijn dat dan desastreuse gevolgen! Het is waar, Gods Geest moet ons oren geven om het geloof in ons hart te werken, dat blijft staan. Maar het gaat me nu over de eenheid Woord en Geest als het over de prediking van Gods Woord gaat.

Antwoord

Mooie en terechte vraag. Het Woord als zodanig is vol van de Geest. Maar alleen door het krachtige werk van de Geest in mijn verstand en hart, wordt de Geest-elijkheid van het Woord opgemerkt en geproefd. Noem het bevinding. Maar dan volledig gestoeld op het Woord.

Het Woord is vol van de Geest. De Geest is vol van het Woord. De Geest van Christus. Het vleesgeworden Woord.

Wij hebben in het kerkelijke veld veel uit elkaar getrokken, beredeneerd, getheoretiseerd… Misschien iets te kort door de bocht gezegd: eindeloos getwist over de plek van een punt of een komma. Of op z’n best over de meest zuivere vertaling van een Bijbelwoord vanuit de grondtaal. Terwijl we al redenerend en twistend aan het Woord voorbij gingen. En we  bestaan het vervolgens het zonder schroom theologie te noemen; Gods-leer…

Soms denk ik: ”En Jezus weende…” Maar, laat je de vreugde niet ontnemen: Hij gaat door! Hij houdt Woord en Geest bijeen. Laten wij het ook doen. Biddend!

Kand. G. A. van Ginkel