Kan iemand mij uitleggen wat een PCO Syndroom is?

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Kan iemand mij uitleggen wat een PCO Syndroom is? En kan dat ooit over gaan? Wanneer moet je het in een relatie zeggen dat je dat hebt? (heb nog geen relatie nu). Mensen om mij heen zeggen: vlak voor het trouwen, maar dat kan ik niet. Ook niet direct natuurlijk. Weet eigenlijk niet goed waar die grens ligt.

Antwoord

Beste meid,

Voor de eerste vraag die je stelt verwijs ik je naar het internet. Ik had geen idee wat PCOS betekent, maar even ‘googelen’ en er verschijnt een heel aantal gegevens. Waarin je ook het antwoord op de tweede vraag wel terugvindt. Maar nu die derde: wanneer moet je een en ander in een relatie zeggen. Want daar gaat het om, nietwaar. Proef ik angst in je vraag om een relatie te beginnen, zoals dat heet? Je schrijft tenminste dat je geen relatie hebt. Tja, beste meid, je allerlei zorgen maken voordat er überhaupt iets aan de hand is maakt je leven natuurlijk niet gemakkelijk. Aan de andere kant is het ook wel weer heel goed om ‘voorzorgsmaatregelen’ te nemen: als je weet dat een relatie moeilijk wordt kán het verstandig zijn om maar gewoon niet verliefd te gaan worden (verliefd worden is een kéùze, niet iets wat je zomaar overkomt)!

Blijkbaar heb je al wel met mensen om je heen gesproken: de vraag is wie dat zijn. Als ik jou was ging ik eerst maar eens met de huisarts praten: hij/zij kent jouw medische dossier en kan als dat nodig mocht blijken te zijn nuttige medische adviezen geven. Zogenaamde goedbedoelde raad van mensen om je heen kun je naast je neerleggen, want zonder reële kennis van zaken ga je alleen maar fantaseren en dat brengt je níét waar je wilt zijn! Eerst dus de medische kant: misschien durf je niet zo goed naar de dokter. Dan wens ik je bij deze  sterkte! Je zult zien dat je er wijzer vandaan komt!

Nu weer even terug naar een mogelijke relatie: wanneer zeg je wat? Hoe weet je zo zeker dat je niet ‘vlak voor het trouwen’ en ook ‘niet direct natuurlijk’ kunt vertellen wat je hebt? Mocht je een lieve vriend ontmoeten met wie je je leven zou willen gaan delen dan komt er echt wel een geschikt moment waarop je over gezondheid of over je niet-gezond-zijn met elkaar praat. Van hém zou je dan toch ook willen weten óf en hóé gezond hij is? Bovendien lijkt me op zeker moment ook wel ter sprake komen of je samen een gezin zou willen stichten. En waar ‘erover praten’ niet vanzelf gaat kun je altijd nog onderwerpen ter sprake bréngen als de tijd ervoor rijp is. Kortom: maak je niet te veel zorgen over het tijdstip van vertellen. Belangrijker is je vóór te nemen ópen en éérlijk te zijn over alles wat je bezighoudt, voor én tijdens je huwelijk!

Hartelijke groeten,
Marijke Rots

p.s. De diverse sites over PCOS dien je wél kritisch te lezen! Hoewel medici erg knap zijn is het Gód die leven gééft, en niet de méns die leven máákt!

Lees meer artikelen over:

medischPCOS