De Heere wilde hen doden

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

In 1 Samuel 2:25 lees ik de woorden "want de Heere wilde hen doden" in reactie op de zonde van Hofni en Pinehas. Nu weet ik dat het gaat om het feit dat God hen in hun ongeloof laat, maar het woordje "willen" komt op mij bijna luguber over. Dominee G. A. van den Brink zegt dat God niet wil dat mensen verloren gaan -en ik met u- maar hoe legt u deze tekst dan uit? Kan er sprake zijn van een hartelijke wil bij het één en een 'toelatende' bij het verloren gaan?

Antwoord

Deze vraag heeft dr. Van den Brink behandeld in het artikel 'Gods wil van het besluit'. Lees ook de vervolgvragen onderaan.