Buitenechtelijke relatie opbiechten of achter me laten

Ds. B.M. Meuleman / Geen reacties

Vraag

Ik heb een aantal jaar geleden overspel gepleegd met een man uit onze vriendenkring. Mijn man is daar achter gekomen. Ik heb daarna een burnout gekregen, maar gelukkig gaat het binnen ons huwelijk nu weer heel goed. Mijn man is bij mij gebleven en er is nog liefde. Het huwelijk van diegene zat toen ook niet goed. Zijn vrouw had ook overspel gepleegd. We zochten op een verkeerde manier steun bij elkaar met onze huwelijksproblemen. Zijn vrouw weet van niets. Hij had met klem gevraagd of we dat niet met haar wilden delen omdat zijn huwelijk dan voorbij zou zijn.

Het loslaten van iemand op wie je verliefd bent geweest is een ontzettend moeilijk iets. Dat heeft zeker 2,5 jaar geduurd. In die tussentijd hoorde ik van zijn vrouw erg nare verhalen over hem; dat hij 's binnenshuis heel narcistisch kon zijn en alles naar zijn hand zette.

Een tijd geleden zijn er allerlei dingen gebeurd waardoor ik des te meer voel dat ik niet zonder God kan en wil leven. Maar hoe moet ik dit rechtbreien? Ik heb het contact verbroken met die man, deze zonde meermaals beleden aan God, maar als ik naar die vrouw toega en het vertel zal hij het zo draaien dat alles alleen mijn schuld is en ik wil ook niet de reden zijn dat hun huwelijk definitief strandt. Er zijn ook kinderen in het spel. Ik heb hem gevraagd het te vertellen, maar hij heeft zijn vrouw de afgelopen jaren vaak gezegd dat zij degene is die overspel heeft gepleegd en het niet goed heeft gedaan. Dus hij gaat zijn overspel denk ik niet opbiechten. Het is een man die niet graag gezichtsverlies lijdt.

In hoeverre is het mijn verantwoordelijkheid en zijn verantwoordelijk om het te vertellen? En het belangrijkste, ik wil doen wat God van mij vraagt. Wat de mensen eventueel denken maakt me niet zoveel uit.

Met vriendelijke groet, een schuldige vrouw.

Antwoord

Beste vraagstelster,

Je bent een moeilijke weg gegaan en het laat zien hoeveel de zonde stuk maakt. Maar ik hoop dat je ook ervaart hoeveel Gods liefde in je leven kan helen. Het is goed dat je God je zonde hebt beleden en een punt hebt gezet achter je buitenechtelijke relatie. Het is ook goed dat je eigen man ervan weet en ik neem aan dat je ook hem je schuld hebt beleden. Wat is het dan bijzonder dat jullie huwelijk ondanks alles stand houdt en jullie wederzijdse liefde niet verdwenen is. Vraag God maar of Hij jullie huwelijksband verder wil versterken en verdiepen en dat jullie harten veel verenigd mogen zijn in het gebed tot God. God is een God Die een pad baant door de zee, hoe moeilijk of zelfs onmogelijk dat ook kan lijken!

Wat betreft de vrouw van deze man: wat is je diepste intentie om haar te vertellen over het overspel van haar man? Wat hoop je ermee te bereiken? Dit zijn belangrijke vragen die je het beste in gebed aan God kunt voorleggen. Mijn persoonlijke opvatting is dat je niets (meer) te maken hebt met deze man, zijn vrouw en hun huwelijk. Het is aan deze man zelf om het zijn vrouw te vertellen en als hij dat niet doet, is dat in de eerste plaats zijn verantwoordelijkheid en niet de jouwe. Ik zou de relatie die je met hem gehad hebt ook in dit opzicht achter me laten.

Je eindigt je vraag met de woorden "een schuldige vrouw".  Wanneer je God en je man je zonde hebt beleden, radicaal een einde hebt gemaakt aan je overspelige relatie en in die zin met je zonde hebt gebroken, mag je voluit vertrouwen op Gods genade in Christus Jezus. In Hem verzoent God al je schuld, hoe zwaar die ook is. Hij vergeeft je van harte al je zonden, alleen omwille van het lijden en sterven van Jezus. Dan mag je weten dat je niet langer een schuldige vrouw bent, maar een vergeven vrouw die genade heeft gekregen van Jezus Die tegen je zegt: "Ga heen en zondig niet meer." Je bent een verzoend kind van God, kostbaar in Zijn ogen, door Hem zeer bemind.

Hartelijke groet,
Ds. B. M. Meuleman

Lees meer artikelen over:

overspel