Je kunt niet wat een ander houden als je niet van je zelf houdt

Ds. A. de Lange / Geen reacties

Vraag

Hebt u naasten lief als u zelf. Hoe moet ik dat doen, als ik niet van mij zelf houd? Mensen zeggen: je kunt niet wat een ander houden als je niet van je zelf houdt.

Antwoord

Van jezelf houden. Dat is een voorwaarde om te kunnen leven. God heeft het ons meegegeven om van onszelf te houden. Met de gave van het leven heeft God ons ook meegegeven dat we in principe positief tegenover onszelf staan. Dat we voor onszelf willen opkomen. Dat we van onszelf houden. Hij heeft ons en ons leven gewild, en we mogen zelf ons en ons leven ook willen. We mogen er zijn.

Nu worden we wel als zondaren in een zondige wereld geboren. En daar kan het gebeuren dat mensen het haast van zichzelf al niet lijken te hebben: ik mag er zijn. Vaak heeft het er echter mee te maken hoe ouders, of anderen om ons heen op ons reageren. We ontwikkelen ons en worden tot de mensen die we zijn in de interactie met anderen. James Dobson schreef ooit: “Zelfvertrouwen ontstaat door wat wij in de ogen van anderen lezen. Slechts wanneer anderen ons respecteren, respecteren wij onszelf. Slechts wanneer anderen ons liefhebben, hebben wij onszelf lief. Slechts wanneer anderen ons aardig en aantrekkelijk en waardevol vinden, kunnen wij in het reine komen met ons eigen behoeften. God heeft ons op deze manier kwetsbaar voor elkaar gemaakt.” Zodoende kom je mensen tegen die door gebrek aan liefde, bevestiging en waardering van hun ouders of anderen om hen heen een erg laag zelfbeeld hebben gekregen. Die denken en voelen: ik ben niks, ik beteken niks, ik kan er net zo goed niet zijn.

Het kan ook gebeuren dat iemand op een andere manier veel negatieve ervaringen heeft meegemaakt en dat dat “in iemand gaat zitten” op de manier van: ik ben niets waard. Ondertussen gaat onder dat lage zelfbeeld, waardoor je jezelf niet kunt lief hebben toch wel zelfliefde schuil. Maar dan meer op de manier van het verlangen: ik zou graag van mezelf houden, maar ik zie geen reden waarom ik dat zou kunnen. En je eigenlijke vraag is dan: hoe kan ik van mezelf houden? Die vraag proef ik ten diepste in de gestelde vraag.

Het rijke van het christelijk geloof is dat het antwoordt biedt op deze vraag. En dan zijn we ook meteen bij de KERN van het christelijk geloof. Wat is dat namelijk? Dat God mij en mijn leven gewild heeft. Het was Hem de moeite waard om mij te scheppen. IK was Hem de moeite waard! En het is waar dat ik, zoals ik ben, zondaar ben. En dat betekent dat ik niet voldoe aan Zijn eisen en normen. Ik sta in de schuld op een eeuwige manier. Maar het wonder is, dat God mij tegemoet komt met het evangelie van Zijn Zoon. Zo LIEF heeft Hij de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

In mijn zondeschuld zoekt God mij op met het evangelie van Zijn Zoon die Hij gegeven heeft. Er is een gestorven Christus voor mij! Ik ben God die moeite waard dat Hij me daarmee tegemoet treedt. En door Christus mag ik met God verzoend worden. Mag ik Gods liefde persoonlijk naar me toe krijgen. Ik mag liefde ontvangen om Hem lief te hebben. Ik mag liefde ontvangen om mezelf lief te hebben, want ik mag er voor GOD zijn! En ik mag liefde ontvangen om anderen lief te hebben.

Heb je naaste lief als jezelf. Dat is geen gebod waar mensen mee op weg moeten gaan buiten het geloof in Christus om. Proberen ze het wel te volbrengen buiten het geloof in Christus om, dan is het alleen maar een gebod dat hen tot de erkentenis moet brengen: ik kan het niet. Want van onszelf zijn we mensen die altijd tekort schieten in liefde. We zijn immers zo dat we van nature geneigd zijn om God en onze naaste te haten. En onze eigenliefde, als die er al is, verzinkt vaak in egoïsme en hoogmoed, zodat we onszelf niet op de goede manier lief hebben. Heb je naaste lief als jezelf. Dat kun je alleen als je ervan leven mag dat God ondanks dat we zondaren zijn en verdiend hebben voorwerp van Zijn toorn te zijn, ons toch wil hebben uit genade om Jezus wil. En als we vanuit die liefde genadig met anderen leren omgaan.

Ieder die het zegt: Ik kan mezelf niet liefhebben, zou ik daarom willen zeggen: kom bij de LIEFDE terecht. God in Christus. En tegen alle andere mensen zou ik hetzelfde willen zeggen. Want we hebben het allemaal nodig!

Oldebroek, ds. A. de Lange

Tags in dit artikel:

naastenliefdezelfbeeld