Traumabehandeling is mogelijk

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 3 reacties

Vraag

Aan mevrouw Ronner-Wattel. Naar aanleiding van vraag en antwoord  op depersonalisatie/derealisatie-stoornis het volgende. Ook ik heb sinds mijn vroegste jeugd (of eerder?) last van autisme en depersonalisatie/derealisatie-stoornis. Ik herken mezelf niet meer. Ook voel ik mijn lichaam niet meer. Ik kan en durf geen behandeling aan. Ik ervaar het als onmogelijk om hier vanaf te komen. Zo diep zit het allemaal.

Ik wil geen suïcide plegen, maar ik zit er elke dag wel tegenaan... maar ik kan ook niet verder  Het trauma is te erg. Ook heb ik een vrouw en kind.

Wat zou u aanraden te doen: Of zo elke dag overleven, of toch een traject volgen? Graag verneem ik uw antwoord. Kan God me wel aannemen en accepteren?

Groet, een 60-jarige man.

Antwoord

Ik heb eens teruggelezen wat ik in 2011 geschreven heb over derealisatie en depersonalisatie. De afgelopen jaren heb ik verschillende mensen behandeld met deze klachten. Steeds lag de oorzaak oorzaak in heftige jeugdtrauma's, vaak in combinatie met opgroeien in een gezin waarin onveiligheid werd ervaren. De behandelingen waren regelmatig langdurig, maar leidden vaak tot een vermindering van klachten.

Op het gebied van traumabehandeling is veel vooruitgang geboekt. Schreef ik toen nog dat traumabehandeling niet altijd mogelijk was, dat klopt nog steeds, maar de mogelijkheden voor een effectieve behandeling zijn toegenomen.

Of in uw geval traumabehandeling mogelijk is kan ik niet beoordelen, maar het is zeker aan te bevelen hierover advies te zoeken. Een psycholoog die ervaring heeft met traumabehandeling kan middels een intake en eventueel aanvullend onderzoek beoordelen of traumabehandeling mogelijk is. Ook ondersteuning met medicatie kan soms helpend zijn.

Tot slot vraagt u zich af of God u wil accepteren. Mogelijk hebt u in uw jeugd altijd de boodschap meegekregen dat God u niet zal aannemen. Maar voor wie klopt zal de deur opengaan. En daarop zijn geen uitzonderingen.

Drs. Joke Ronner-Wattel

3 reacties
tulp
Er is inderdaad de laatste jaren meer belangstelling voor traumabehandeling en daardoor is er veel in ontwikkeling en veranderen inzichten.

Wat misschien helpend kan zijn bij je hulpvraag is om samen met een behandelaar te onderzoeken wat voor jou, in jouw omstandigheden, het meest helpend kan zijn.
Misschien is dat traumaverwerking, en misschien is dat leren om de impact van je trauma kleiner te maken. Of een tussenvorm.
Er spelen zoveel factoren mee ( je leefomstandigheden: hoeveel steun kan je directe omgeving geven, je autisme, je werk, je draagkracht, enz enz). Het is het zeker waard om daar met een hulpverlener samen naar te kijken en te ontdekken wat voor jou haalbaar is.
Sterkte!
AHHK76
Beste vraagsteller,
Zelf heb ik EMDR gehad en slik ik antidepressiva, nu ben ik bij een christelijke haptotherapeut. Dit alles helpt mij wel verder en goede hulp, die helpt, dat gun ik jou ook!
Als je gedachten hebt aan suïcide dan is het ernstig en zeker de moeite waard om te zoeken naar behandeling, die kan helpen dat het beter met je gaat!
Bij God bestaan geen hopeloze gevallen! Iedereen is welkom bij Hem, al geneest Hij (hier op aarde) niet iedereen. Als je weet dat je bij Hem mag horen, dat geeft sowieso moed en kracht! Er staan zoveel beloftes in de Bijbel, waar wij ons (in onze nood) aan vast mogen klemmen! Zoek Hem en leef! En weet, als het moeilijk is: "Het beste komt nog" (uitspraak van Corrie ten Boom die de Tweede Wereld Oorlog overleefde). Jezus heeft alle macht en blijft bij ons, tot de voleinding van de wereld (Mattheus 28). Hij wil ons dragen door water en vuur (beproeving en moeilijke tijden) heen (Jesaja 43)!
Pas had ik zelf last van angstige en depressieve gevoelens en ontdekte de rijkdom van Psalm 107. Lees de Psalmen maar hardop als een gebed, liederen zingen kan ook helpen als je in put zit.
Psalm 107
6. Maar toen zij in hun benauwdheid tot de HEERE riepen,
redde Hij hen uit hun angsten.
13. Maar toen zij in hun benauwdheid tot de HEERE riepen,
verloste Hij hen uit hun angsten.
19. Maar toen zij in hun benauwdheid tot de HEERE riepen,
verloste Hij hen uit hun angsten.
28. Maar toen zij in hun benauwdheid tot de HEERE riepen,
leidde Hij hen uit hun angsten.
Herstel en zegen toegewenst!
bloempje21
Beste, ik herken mezelf in sommige dingen (trauma, autisme) en ik raad Sarr Autisme Rotterdam aan. Deze zijn namelijk zeer gespecialiseerd in autisme i.c.m. andere problemen, bijv. trauma. Hierbij de site: https://www.sarr.nl/
Het heeft mij heel veel geholpen na heel veel andere hulpverlening geprobeerd te hebben.
Groetjes, Gods zegen!