Jezus niet gekomen voor rechtvaardigen

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

In Mattheus 9:13 zegt Jezus dat hij niet gekomen is om rechtvaardigen tot bekering te roepen maar zondaars. Dit zegt hij in reactie op de vragen van de Farizeeën waarom Hij met zondaars aan tafel zat.

Maar veronderstelt Jezus antwoord hier niet dat er rechtvaardigen zouden zijn die Hem niet nodig zouden hebben? Wie of welke groep zijn de rechtvaardigen die Jezus hier noemt die niet onder de 'zieken die een dokter nodig hebben' vallen? Is dat niet een raar iets om te zeggen wanneer ieder mens zondig is en er dus geen rechtvaardigen zijn zoals wij belijden?

Antwoord

Mooie, prikkelende vraag. Naar het getuigenis van Jezus Zelf is niemand in staat om tot God te komen, dan door Hem! (Joh.14:6). Uitsluitend hij die gelooft in Hem heeft het eeuwige leven. Wie niet gelooft in Hem en niet uit genade deelt in Zijn gerechtigheid blijft onder de toorn van God (zie Joh. 3).

Dat geldt ook de geestelijke elite van Zijn dagen. De groep 'rechtvaardigen' (in zichzelf) die 'de wet kent'. Maar die niet verstaat dat de vervulling van de wet de zichzelf schenkende, dienende liefde (agape) is. Rechtvaardig in eigen ogen dus.

De woorden die Jezus spreekt zijn soms cryptisch en zetten makkelijk op een verkeerd been. Alsof er rechtvaardigen zijn die de bekering niet van node hebben. Denk aan Lukas 15, de gelijkenis van het verloren schaap. Denken zij -arrogant- geen bekering nodig te hebben? Of zijn ze al bekeerd en gerechtvaardigd en hebben ze daarom geen bekering nodig?...

Wat zeker is: Ieder zondaar heeft bekering nodig. Ieder zondaar heeft om in te kunnen gaan in het huis van de Vader Christus toegerekende gerechtigheid nodig. Door de Heilige Geest.

Er is geen rechtvaardige zonder de Rechtvaardige!

Kand. G. A. van Ginkel