Juk met ongelovige tegen de wet (2)

Ds. J.A. Mol / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vervolgvraag n.a.v. het antwoord op de vraag 'Juk met ongelovige tegen de wet'. Als er één gebod van de wet wordt overtreden, is men inderdaad schuldig aan heel de wet. Men is dan namelijk een wetsovertreder, daar is Jakobus duidelijk in. Maar dan zal er toch een gebod overtreden moeten worden.

Dus om welk gebod gaat het dan in dit geval? Als het aangaan van een juk met een ongelovige niet gerelateerd is aan de wet, is het dan niet meer dan een raad/advies van Paulus?

Antwoord

Beste vriend(in),

Uit je reactie proef ik dat je graag wilt dat er een gebod (één van de tien geboden) wordt aangewezen dat overtreden wordt wanneer een juk wordt aangegaan met een ongelovige. En als dat niet kan worden aangewezen, vraag je je af of het aangaan van een juk met een ongelovige dan niet meer is dan een raad/advies van Paulus.

In mijn antwoord gaf ik al aan dat je je beter kunt afvragen welk gebod niet wordt overtreden. 2 Korinthe 4 vers 14 moeten we niet opvatten als een advies van Paulus dat we ook wel naast ons neer mogen leggen. Integendeel. Het is het Woord van God dat we ontvangen.

Hoewel je vraag gaat over de Wet des Heeren, moeten we in het oog houden dat het Woord van God meer is dan alleen de Tien Geboden. Heel het Woord van God is Zijn wilsuitdrukking. Wie de Heere liefheeft, heeft Zijn Woord en Wet lief, en verlangt in Zijn wegen te gaan. Denk aan Psalm 19 en Psalm 119.

Met vriendelijke groet,
Ds. J. A. Mol