Valse rust bij afblijven Heilig Avondmaal

Ds. A.D. Fokkema / Geen reacties

Vraag

Ik durf niet aan het Heilig Avondmaal deel te nemen, bang dat ik me een oordeel eet en drink. Ik weet niet zeker of de Heilige Geest in mijn hart Zijn wederbarende genade gelegd heeft. Want hoe weet ik dat het niet de algemene gave van de Heilige Geest is?

Maar nu las ik in Dächsel bij Numeri 9 vers 7 van Matthew Henry het volgende:

"Wij merken aan, dat hier veroordeeld wordt het gedrag van zodanige christenen, die, wanneer zij op de onderzoeking van zichzelven merken, dat zij de bewijzen en blijken van een waar bondgenoot, gelijk dezelve in Gods Woord worden opgegeven, niet in zich hebben, dan zich zelf van het Evangelische Pascha, te weten, het verbondsteken des Heiligen Avondmaals, onthouden, en daarop dan volkomen gerust zijn. Zij zouden zich, menen zij wanneer zij zich van 's Heeren Avondmaal onthouden, geen oordeel eten en drinken, hetgeen in zo verre wel waar is, maar dus doende, werpen zij zich aan de andere zijde onder Gods oordeel, want Zijn Woord zegt duidelijk: De mens beproeve zich zelf en ete alzo. Die Zichzelf dan niet beproeft, of die zich beproefd hebben, bevindt dat Hij nog in zijn natuurlijke en geestelijke onreinheid, geen waar gelovige, geen bondgenoot Gods is, en daarom niet eet van 's  Heeren Avondmaal, die begaat een schrikkelijke ongehoorzaamheid; versmaadt Gods instelling en dierbare gemeenschap, en is bloot gesteld aan Zijn toorn."

Als je dus niet deelneemt aan het Heilig Avondmaal, versmaad je dan Gods instelling en ben ik dan ook bloot gesteld aan Zijn toorn? Misschien onterecht aangaan dan een oordeel eten en drinken of niet aangaan en blootgesteld staan aan Gods toorn. Help, wat te doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De woorden van Matthew Henry die je citeert spreken duidelijke taal. Je kunt wel bij het Heilig Avondmaal vandaan blijven vanuit de geruststellende gedachte ‘dan eet ik tenminste mijzelf geen oordeel’, maar dat is een valse rust. Jij schrikt van die woorden, maar waarom eigenlijk? Gods Woord maakt toch heel duidelijk dat er maar twee wegen zijn. Je wordt gered of je gaat verloren. Er bestaan geen tussenvormen voor mensen die de Heere niet kennen, maar ‘gelukkig wel op een goede manier met het Heilig Avondmaal omgaan’. De vraag waar jij je druk over moet maken is dus de vraag: ken ik de Heere?

Als ik je vraag goed begrijp ligt daar juist bij jou de twijfel. Je zegt: "Ik weet niet zeker of de Heilige Geest in mijn hart Zijn wederbarende genade gelegd heeft. Want hoe weet ik dat het niet de algemene gave van de Heilige Geest is?" Ik vraag mij af hoe jij op die vraag duidelijkheid denkt te krijgen. Door eindeloos in jezelf te wroeten? Dat gaat jou het antwoord niet opleveren. Het Woord van God zegt dat je alleen door het geloof in de Heere Jezus behouden wordt. Waar dat geloof in je hart gevonden wordt, daar is de Heilige Geest Zijn wederbarende werk in je hart begonnen. De vraag jij je druk over moet maken is dus de vraag: "Wie is de Heere Jezus voor mij?"

Als je de Heere Jezus niet kent, Hem niet liefhebt, je ziel niet aan Hem toevertrouwt, dan lig je nog verloren. Wat moet je dan doen? De Heere zoeken! Zijn Woord lezen. Je ziel aan Hem toevertrouwen en bidden of de Heere je daarbij helpen wil! Dat gebed zal de Heere niet onbeantwoord laten!

En het Heilig Avondmaal dan? Als je de Heere Jezus hebt lief gekregen en nodig gekregen, zul je ook aan Zijn tafel willen komen. Het klassieke Avondmaalsformulier maakt heel duidelijk dat daarvoor geen groot geloof nodig is. Lees dat formulier nog maar eens heel aandachtig door. Hoe zwak en aangevochten het geloof ook is, waar je het leven buiten jezelf in Christus zoekt gaat de deur naar de tafel voor je open.

Over de woorden "een oordeel eten en drinken" is op Refoweb eerder geschreven. Daar zal ik daarom niet uitgebreid op ingaan. Maar ik bind je op het hart: wie tot de tafel komt omdat hij/zij de Heere Jezus heeft lief gekregen, zal door Hem niet worden weggestuurd!

Ds. A. D. Fokkema

Lees meer artikelen over:

Heilig Avondmaalonwaardig