Wonderen en tekenen in eerste christelijke gemeenten

Redactie Refoweb / 12 reacties

Vraag

In Handelingen 8 (met name vers 7) worden er door Filippus allerlei wonderen gedaan. Deze tekst lijkt door veel evangelische gemeenten nog letterlijk toegepast te worden. Ze claimen vaak dat ook nu nog dezelfde wonderen en tekenen gebeuren als in de eerste christelijke gemeente.

Mijn vraag is: hoe moet je dergelijke teksten uit met name Handelingen naar het hier en nu vertalen? Zijn wij in protestantse/reformatorische hoek minder bijbels dan de evangelicalen of claimen zij juist zaken die twijfelachtig zijn (of is er een middenweg die ik over het hoofd zie)?

Antwoord

Daarover kun je meer lezen in de artikelen met de tag 'Wonder'.

12 reacties
Samanthi
Ook in sommige bevindelijk kringen varen ze op de extraordinaire werking van de Geest, iets meemaken ipv het Woord geloven en gehoorzamen.

Er is ergens in de eeuwen de zogenaamde streeptheologie ontstaan, na Openbaring werkt de Heilige Geest niet meer door wonderen en tekenen. Dat is echter nergens op gebaseerd.

Wel dient een wonder, teken, droom of dergelijk tot een hoger doel, de bekering van een zondaar, het bekrachtigen van het Woord, ingang krijgen in een bepaalde gemeenschap of terugbrengen naar God, dus altijd naar God en Zijn Woord toe!

Dat lees je in de Handelingen En dat is nu ook nog.
Jedidjas
Misschien hebben we door de streeptheologie de Heilige Geest wel bedroeft...

Het boek 'sterren onder de wolken' van Jan Pit heeft erge indruk op me gemaakt. Waargebeurd verhaal van een opendoors zendeling die abrupt Laos moest verlaten wegens veiligheid. Enkele mensen daar hadden alleen een bijbel en nog geen onderwijs gehad. Na 20 jaar is er pas de mogelijkheid om terug te gaan. Hij weet niet wat hij moet verwachten. Maar tot zijn verbazing moet hij van hen leren. Zij hebben al die tijd de bijbel aan elkaar voorgelezen en GELOOFT . Er is zelfs een meisje uit de dood opgestaan. (Wat al koud en stijf was door de dood)

Jezus kon in Nazareth ook weinig wonderen doen wegens hun ongeloif. (Mar6) en in Marc 16 de laatste versen staan de tekeningen die de gelovigen zullen volgen. (Zieken genezen, tongentaal, demonen uitwerpen)
Samanthi
@jedidjas
Jadat hoek heb ik gelezen, bijzonder hoe deze mensen groeiden in hun geloof.

Indringend die tekst, Hij kon niet veel wonderen doen vanwege hun ongeloof.
Jesaja40
De vraag dient gelezen te worden vanuit de eerste gemeente. Die bestond voornamelijk uit Messiasbelijdende Joden en ooggetuigen van het werk van de Messias. De uitgezonden apostelen en hun helpers hebben bijzondere gaven ontvangen. Als eerste is hun werk primair gericht op het Huis van Israël. Daar wordt met kracht het evangelie verkondigd. Vele tienduizenden onder ons kwamen tot geloof. Ook dit viel op bij de seculiere Joden die met de hoge feesten Israël bezochten. Ook de Joodse gemeenschappen in buitenlandse steden werd het evangelie verkondigd.

Voor de heidenen was dat een volslagen nieuws: de G'd van Israël? De G'd van dat kleine onbeduidende volkje wat economisch niet meer meetelde in de vaart van de volkeren. Het doel daarvan was om met kracht het evangelie te verkondigen en andere godsdiensten te ontmaskeren.

Het doen van wonderen had een functie voor de groei van de Messiasbelijdende Joden. Jesaja 56:6 gaat in vervulling en vele heidenen sluiten zich v rijwillig aan bij de eerste gemeente. Groei, die uitmond op wrevel door het niet meer begrijpen van elkaar. Dan mag met toch geen wonderen meer verwachten als banden worden doorgesneden en openlijke vijandschap ontstaat.
Samanthi
@Jesaja 40
Dat is nu in deze tijd nog steeds. God verandert niet, ook nu gebeuren wonderen om mensen tot Jezus te brengen, het dient een hoger doel.
Jesaja40
@Samanthi

Ik zou het niet een op een willen vertalen vanuit Handelingen. En natuurlijk gaat het altijd om het hogere doel de verkondiging van de Messias. Velen in onze tijd verlangen terug naar die tijd van wonderen.

Ik vraag mij oprecht af: waar komt dat verlangen vandaan? Is het wonder van toen niet krachtig genoeg meer om ons bij de Messias te brengen? Eigenlijk verlangt men ten diepste naar iets waarvan wij mensen kunnen zeggen: ik ben een tijdgenoot van het wonder.

Blijkbaar heeft me niet in de gaten dat de Eeuwige onveranderd is en voor Hem geen tijd bestaat. Dat leert mij dat ik mede verbonden ben met mijn voorgeslacht en allen die na mij zullen komen. De verbintenis tussen alle generaties heen is op zich al een wonder. Ook het mogen getuigen en het wonder vanaf een grote afstand in de tijd te zien hoort daar gelukkig ook bij.
Samanthi
@ jesaja40
Ik heb dat verlangen niet, ik heb Zijn Woord... Zijn liefde en redding, maar ik denk aan gesloten landen, daar hoor je vaker dat God door dromen of wonderen mensen naar ik Woord leidt zodat zij de Heere Jezus leren kennen.
Ja soms net als in de eerste gemeente.
PvdV
nee, die wonderen en tekenen bestaan niet meer zoals toen. in die tijd hadden ze geen bijbel zoals wij nu wel hebben. daarom konden er toen wonderen gedaan worden door middel van de apostelen. wij hebben de bijbel waar deze wonderen staan beschreven. daarom zijn wij die wonderen niet meer nodig.
Samanthi
PvdV
Nu redeneer je alleen vanuit je eigen omgeving.

Denk eens aan gesloten landen of aan donkere tijden of in een zending/ evangelisatie situatie.

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/18216/opwekking-van-een-kind-op-papua/
Jesaja40
@ PvdV

Was er geen Bijbel in die dagen? De Thora en de profeten werden elke week systematisch doorgelezen onder mijn volksgenoten. De Bijbel is nog steeds een goede beschrijving van de Hebreeuwse geschiedenis met de daarin verweven gouden draad die door alles heen leiden naar onze Messias. De mondelinge overlevering en de ingesleten gebruiken van koosjer en reinigingshandelingen was een normale bezigheid onder mijn volksgenoten.

Wat abnormaal was: de zuigkracht van de afgoderij en het dwepen door heidense volkeren die "hun goden als superieur en tastbaar zagen" en dat die "goden" welvaart en geluk brachten. Je moest ze wel heel fanatiek dienen, anders werkte het niet.

De wonderen brachten mijn volksgenoten niet dichter bij de Eeuwige. Voor velen was het meer een kennisname. Datzelfde zie ik ook nu om mij heen. Mag ik dan geen wonder meer verwachten? Jazeker dat mag ik. Allen met welk doel kijk ik uit naar een wonder? Is dat om mijzelf te plezieren? Of is mijn doel om vanuit een wonder, op welke wijze die ook gemanifesteerd wordt, tot zielenheil van mijzelf en mijn naaste mag zijn.

Het is dus niet een kwestie: een wonder is nu niet meer nodig omdat er al voldoende zijn geweest. Ook in onze dagen mogen we uitzien naar een wonder, of nog scherper gezegd: mogen wij de alom besturende Hand van de Eeuwige zien in ons leven en dat van de anderen.
Samanthi
@ jesaja 40

Dat klopt helemaal:
Handelingen 17

10 En de broeders zonden terstond des nachts Paulus en Silas weg naar Beréa; welke, daar gekomen zijnde, gingen heen naar de synagoge der Joden; 11 En dezen waren edeler, dan die te Thessaloníca waren, als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.

Zij hadden alleen het oude testament!

Ook ben ik het helemaal eens dat wonderen of tekenen een hoger doel dienen, het zijn heen "goocheltrucjes" om mensen te trekken, maar om mensen bij de Heere Jezus te brengen en/of om Zijn Woord te bevestigen.
Jesaja40
@Samantha

Dank voor uw opmerking zij hadden alleen het oude testament. Zij kregen daarbij als een van de eersten de verklarende handelingen van de Messias Yeshua te horen.

Als toegift: de opkomende interpretatieverschillen hoe het evangelie gebracht moest worden.

Ik ben van Paulus en ik ben van Apollos, ik ben van Cefas ik ben van Christus. In een notendop wordt hier het eerste struikelblok zichtbaar.

Heden: ik ben van die kerkelijke richting/stroming.

Dan is het wonder dat de Eeuwige ons nog steeds naar zich toetrekt oneindig groot. Wij hebben dus een eeuwigheid nodig om te danken voor dat wonder.
Wat dat betreft staan wij op een lijn met het Jodendom door alle eeuwen heen die ook met de juiste interpretatie worstelden: de richterentijd, de koningentijd, de ballingschap, de diaspora, de thuiskomst met de verdeeldheid.