Autisme en geslachtsverkeer

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jongedame van eind twintig en ben inmiddels bijna 2 jaar getrouwd met een lieve, zorgzame man. Hij is echt een kanjer en er is geen enkele man die ik ooit ontmoet heb waar ik me prettiger en veiliger bij voel als bij hem. Ik heb ook nooit aan hem getwijfeld. Maar er is toch iets wat minder leuk is. Het lukt ons niet om gemeenschap te hebben doordat hij nooit seksueel opgewonden. Zijn penis is een paar seconden stijf. Maar zodra we beginnen met gemeenschap wordt hij weer slap.

Hij is bekend met adhd en pddnos. Nu is dat op andere vlakken juist geen probleem en vind ik hem echt heel eerlijk, betrouwbaar en oprecht en kent hij zijn verantwoordelijkheid, maar hierin denk ik dat dit er mee te maken kan hebben. Hij heeft het bijvoorbeeld over heel andere dingen als wij geslachtsgemeenschap hebben. Weet u of dit met adhd en pddnos te maken kan hebben  en of we dit kunnen oplossen? Wij hebben beiden een kinderwens en dat gaat op deze manier vermoedelijk niet lukken, hoe lief hij ook is en hoe erg hij het ook vindt.

Met vriendelijke groet, een zeer gelukkige maar licht bezorgde vrouw.

Antwoord

Beste enigszins bezorgde vrouw,

Met aandacht heb ik je vraag gelezen. Fijn dat jullie als echtpaar het op vele vlakken samen goed hebben. Dat jij als vrouw je echtgenoot waardeert als eerlijk en betrouwbaar en verantwoordelijk mens en dat je jezelf veilig voelt bij hem, is een groot goed.

Naar ik begrijp is je man bekend met PDD-NOS en AD(H)D. Mogelijk heb je jezelf al verdiept in autismespectrumstoornissen en welke beperkingen zich binnen dat spectrum kunnen voordoen.

Toegespitst op je vraag of de problemen op seksueel gebied mogelijk te maken kunnen hebben met autisme van je man is dit niet uit te sluiten. Het zich niet kunnen overgeven aan intimiteit en het kunnen delen ervan met de ander kan een aspect zijn wat herkenbaar is bij autismespectrumstoornissen. Je meldt ook dat bij geslachtsverkeer hij het over heel andere dingen heeft, waardoor mogelijk de seksuele prikkel afneemt en zelfs verdwijnt. Bij AD(H)D is mij niet bekend dat dit beperkend hoeft te zijn bij onderling seksueel verkeer.

Nu hebben jullie samen een kinderwens waarbij je de vrees uitspreekt dat het via geslachtsverkeer vermoedelijk niet gaat lukken. Om nu niet al te diep in te gaan of het mogelijk is dat jullie vader en moeder kunnen worden kan ik zeggen dat, indien God het wil, dit wel mogelijk is. Hiervoor zou ik jullie moeten spreken.

Hartelijke groet,
Kees den Hamer