Reinheid in seksualiteit

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik zelf had altijd het idee dat als iemand seks voor het huwelijk heeft gehad hij of zij dan zijn reinheid is verloren. In een artikel in het ND stond onderstaand gedeelte:

"Je kunt je ook afvragen of het mensbeeld van de reinheidscultuur wel bijbels is. Het uitgangspunt is dat je de reinheid die je hebt kunt verliezen door bepaalde seksuele activiteiten. En het doel is om zo puur mogelijk de eindstreep van de huwelijksnacht te halen. Maar de Bijbel leert dat de zondeval ook gevolgen heeft voor onze seksualiteit. We zijn onrein. Onze reinheid ontvangen we door het offer van Jezus. Hij is onze gerechtigheid. Als kind van God mogen we groeien in het evenbeeld van de Heere Jezus, zodat onze levens steeds meer zijn reinheid gaan weerspiegelen."

Mijn vraag is: klopt het wat er in bovenstaand gedeelte staat? Of is het zo dat we toch onze reinheid verliezen als we seks hebben buiten het huwelijk en zou je dus ook de conclusie kunnen trekken dat we echt iets verloren zijn en minder puur zijn. Als ik zelf in de Bijbel zoek kom ik er niet helemaal uit wat waar is of niet.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Allereerst dit. Het woord reinheid kan in verschillende verbanden iets anders betekenen. Volgens Van Dale betekent reinheid: het rein-zijn, zindelijkheid, netheid, zuiverheid, eerbaarheid, kuisheid: in reinheid des harten; reinheid der zeden, van bedoelingen; maagdelijke reinheid. Dus reinheid op seksueel gebied is iets anders dan rein te zijn voor God. Het feit dat een mens op zich onrein is en daar bedoel ik dan mee: zondaar voor God, wil niet zeggen dat seksuele onreinheid dan niet zo erg meer zou zijn omdat we toch geheel en al onrein zijn – als we maar verzoend raken met God. Dan haal je echt twee dingen door elkaar.

Seksuele omgang is iets heel moois. Maar het bederf van het beste wordt het slechtste en dat geldt zeker ook voor de seksualiteit. Seksuele omgang binnen het huwelijk geeft een enorme verbondenheid met elkaar, zeker als je de eerste en enige bent voor elkaar. Een gevoel dat je echt helemaal bij elkaar hoort en van elkaar bent (Die twee zullen tot één vlees zijn). Maar als daarentegen iemand seksueel contact met je heeft zonder dat er een relatie is en zonder toestemming van jou dan kan dat heel erg beschadigend werken. Slachtoffers van seksueel misbruik en verkrachting voelen zich dan enorm beschadigd en komen daar vaak maar zeer moeilijk overheen. Zo gaat dat met seksualiteit. Dat zijn de twee uitersten waarbinnen seksualiteit zich afspeelt.

Als iemand seks heeft gehad voor het huwelijk en je trouwt daarna met elkaar, dan loopt het toch nog goed af omdat je immers samen verder gaat. Maar een verkering kan dan wel onder spanning komen te staan omdat bijvoorbeeld het meisje bang is dat het alsnog uitgaat. Je ziet dan ook de narigheid pas echt ontstaan als de relatie uitgaat. Dan kun je je alsnog misbruikt voelen omdat je toch iets kostbaars van jezelf hebt weggegeven. En tegen een volgende vriend(in) moet je dan toch vertellen dat je al eens met iemand anders naar bed bent geweest. Je kunt jezelf maar één keer op seksueel gebied echt weggeven. En dat zou ik zonder meer willen doen aan iemand die een levenslange relatie met mij wil aangaan. En dat weet je pas zeker als die persoon ook met je gaat trouwen. Ga je met iemand naar bed en je trouwt niet met die persoon en de relatie gaat uit, dan ga je eigenlijk met de bruid (of bruidegom) van iemand anders naar bed. Ik vind dat toch een soort van overspel vooraf.

Je citeert: "En het doel is om zo puur mogelijk de eindstreep van de huwelijksnacht te halen." Ik vind dat een beetje badinerend gezegd. Er zit juist een diepe betekenis achter. Wij willen elkaar eerst goed leren kennen en dat kan alleen als je vrijblijvend tegenover elkaar staat. En dan nemen we ook de volle verantwoordelijkheid ten opzichte van elkaar door met elkaar te gaan trouwen. Het is wel bijzonder mooi als je eerst samen op het stadhuis elkaar het jawoord geeft en daarna in de kerk nogmaals en je krijgt dan Gods zegen mee. Dan heb je beloofd dat je echt voor elkaar wilt zorgen en dan is die kwetsbare seksuele omgang ook echt veilig. Dat is dan niet de eindstreep halen, maar juist mooi aan je huwelijksleven beginnen. Als meer mensen zo zouden doen. zouden er volgens mij veel minder echtscheidingen zijn.

Ik vind ook dat een verkering niet te lang moet duren: 2 à 3 jaar is mooi genoeg. Ik weet ook wel dat er in deze tijd niet makkelijk een huis e.d. te vinden is. Maar ik zou dat toch wel als doelstelling voor ogen willen houden.

Ook al zijn wij als zondaren voor God onrein en zijn we alleen rein door het geloof in Christus, toch mag ons dat er niet van weerhouden op seksueel gebied zo zorgvuldig mogelijk met de ander en dus met elkaar om te gaan.

Met vriendelijke groet,
Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk