Ambtsdragers niet aan Heilig Avondmaal

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik stel deze vraag aan een predikant van de Ger. Gem. In onze gemeente zijn het afgelopen jaar twee nieuwe diakenen en twee nieuwe ouderlingen bevestigd. Dit is natuurlijk heel mooi! Maar de laatste keer werd het Heilig Avondmaal bediend en gingen een diaken en twee ouderlingen niet aan. Kun je wel onbekeerd/niet aan het Heilig Avondmaal aan gaan en toch ouderling zijn?

In het formulier om ouderlingen en diaken te bevestigen staat toch dat de ouderlingen de dominee moeten helpen om de gemeente te dienen en of er geen vreemde leer zal komen? “De ouderlingen schuldig zijn, Gods Woord naarstig te doorzoeken, en zichzelf gedurig te oefenen in overlegging van de verborgenheden des geloofs.” Ook staat er in de vraag die zij moeten beantwoorden: “Belooft gij ook gezamenlijk u in alle Godzaligheid te gedragen...?” Kunnen/mogen deze ouderlingen de gemeente wel helpen regeren?

Antwoord

Helaas zijn gemeenten soms zo klein en geschikte kandidaten zo weinig voorhanden, dat om gemeenten te kunnen laten voortbestaan soms een beroep moet worden gedaan op hen die nog niet ten volle overtuigd zijn van hun aandeel in Christus. Overigens betekent dat niet altijd dat ze onbekeerd zijn. De zekerheid (voor zichzelf) van de vergeving van zonden is ook bij een kind van God niet altijd even duidelijk. Daarnaast zijn er helaas ook genoeg kerkgangers die onbekeerd wel aan het Heilig Avondmaal gaan en zich een (!) oordeel eten en drinken. Dat is veel erger. Tot slot: geen enkel mens heeft het recht onbekeerd zijn, avondmaalganger of niet. En jij kunt in ieder geval de gemeente helpen door voor deze onbekeerde (?) ambtsdragers dagelijks op de knieën te gaan en aan de Heere te vragen of ze de zekerheid van het geloof mogen ontvangen.

Zie verder onderstaande artikelen voor meer uitleg:

www.refoweb.nl/vragenrubriek/16861/onbekeerd-en-ambtsdrager

www.refoweb.nl/vragenrubriek/22200/kerkenraad-niet-aan-het-avondmaal

www.refoweb.nl/vragenrubriek/1259/onbekeerde-kerkenraadsleden

www.refoweb.nl/vragenrubriek/21316/formulier-bevestiging-ambtsdragers