Mijn vader is twee maanden te vroeg geboren (...) Nou vraag ik me af of deze twe...

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Mijn vader is twee maanden te vroeg geboren. Hij mocht toen na een paar weken al naar huis waar hij vervolgens nog tijden ‘geel’ heeft gelegen. In die tijd deden ze er volgens mij nog niet zoveel aan en mijn oma heeft daar ook nooit de dokter voor gewaarschuwd. Nou vraag ik me af of deze twee dingen schadelijk kunnen zijn geweest voor zijn hersenen? Het is namelijk zo dat mijn vader al een paar jaar niet normaal reageert op dingen. Hij staat vaak te liegen over dingen terwijl iedereen thuis weet dat hij niet de waarheid spreekt. Hij verwijt anderen dat ze chagrijnig zijn terwijl hij het zelf is. Sinds kort wordt hij zelfs overal boos om! Als mijn moeder iets voor hem heeft gedaan, wordt hij er boos om en verwijt vervolgens dat mijn moeder degene is die boos en heftig reageert, terwijl mijn moeder gewoon gezellig iets vertelt. Zodra mijn vader thuis is moet iedereen op z’n woorden passen want anders barst de bom. Stapt er iemand binnen die niet bij ons gezin hoort, dan is hij opeens de sociale geweldige vent. Hij is een paar jaar geleden een paar keer naar een psychiater geweest, maar dat hield al snel op omdat hij vindt dat hij niks mankeert, terwijl wij allemaal thuis denken dat er echt iets niet klopt bij hem. Iedereen is namelijk altijd gek, behalve hij! Zijn eigen broers en zussen en schoonfamilie wil hij ook nooit zien, en als m’n moeder dan toch een keer heeft afgesproken om er heen te gaan, is hij opeens ziek. De sfeer bij ons thuis is altijd goed, alleen moet m’n vader dan wel weg zijn. Zodra hij er is, is er spanning!

Antwoord

Wanneer na de geboorte het bilirubinegehalte te hoog is, en dat te lang duurt, kan dat aanleiding geven tot hersenbeschadigingen. Of zijn klachtenpatroon daardoor te verklaren is, is wat kort door de bocht. Het is bekend dat prematuren (te vroeg geborenen) gevoeliger zijn voor de bilirubine (waar je dus geel van wordt). Prematuren worden eerder behandeld daarvoor dan voldragen kinderen. Een andere vraag is natuurlijk: waarom is hij te vroeg geboren? Is er sprake geweest van zuurstoftekort, etc. Er zijn ook mensen die op tijd geboren zijn, niet geel geweest zijn , wel een goede start gemaakt hebben en toch qua karakter ingewikkeld in elkaar zitten. Kortom: een verband is niet uit te sluiten, maar van mijn plek af ook zeker niet aan te tonen.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch