Klaar met het nieuws

Ds. E. Gouda / Geen reacties

Vraag

Moet ik als christen het nieuws willen volgen? Mijn vrouw en ik hebben afscheid genomen van het internet thuis vanwege de verspilling van tijd die het met zich meebrengt. Om toch het nieuws te kunnen volgen hebben we nu een abonnement op het Reformatorisch Dagblad. Ik vraag mij echter meer en meer af wat het nut is van het nieuws lezen behalve, dan dat je altijd maar leest over ellende in de wereld en ‘inspirerende’ verhalen over mensen die een succesvol leven leven.

Móet je als christen altijd maar overal van op de hoogte zijn? Hebben we onze handen niet al vol aan ons eigen leven? Ik overweeg sterk om mijn RD-abonnement op te zeggen, zaken die hierin staan zijn toch buiten mijn macht om te veranderen.

Antwoord

Beste vragensteller, leg jezelf geen lasten op of laat anderen je geen lasten opleggen. Met andere woorden je beslist zelf. Niemand bepaalt of je internet of een krant moet aanschaffen dan jijzelf. In die zin ben je goed bezig.

Nu nog wat meer inhoudelijk. Zet voor jezelf de voor- en nadelen van internet en van een krant op een rij. Dat is niet onbelangrijk. Je zegt bijvoorbeeld dat het internet verspilling van tijd is. Dat is een argument. En zo zijn er meer argumenten voor en tegen te noemen.

“Moet je als christen maar overal van op de hoogte zijn?” Alsjeblieft niet! Dat kan ook niet. Je zou tureluurs worden. Selecteren is belangrijk. Ook dat bepaal jezelf. Wat vind je belangrijk en wat minder? Je kunt bijvoorbeeld de krant op hoofdlijnen doorkijken en zelf bepalen waar je meer van wilt weten. Daar steek je tijd in.

Maar nu nog wat anders. In het verleden is ook wel gezegd: lees de krant naast de Bijbel. Waarom? Omdat het wereldnieuws niet losstaat van de Bijbelse boodschap. De tijd waarin wij leven laat zich Bijbels ook duiden. Maar ik kan niet toch niets veranderen, want het ligt buiten mijn macht... zo zeg je. Dat klopt. Maar het ligt niet buiten de macht van God. Wat voor mensen onmogelijk is, is niet onmogelijk voor Hem. Het is om die reden ook goed om je niet overal van af te sluiten. Een (christelijke) krant informeert. Een krant houdt een spiegel voor. Een krant verdiept. Een krant houdt je scherp. Een krant confronteert.  Enzovoort. Wij mensen zijn beperkt. Daarom is het goed om je te verdiepen in wat anderen optekenen en ook om niet met oogkleppen door het leven te lopen... ondanks dat ik er zelf mogelijk weinig aan kan veranderen.

Maar wat kan ik wel doen? Als ik geïnformeerd wordt over vervolging of over een ramp of... dan kan ik bidden. Mijn knieën buigen voor de levende God van hemel en aarde. Want, zo sprak Christus, let op de tekenen der tijden. Ze worden ons -naast het Woord- via de media aangekondigd. We horen ervan. We zien het om ons heen. Het roept me om waakzaam te zijn en te blijven. Maar ook om (missionair) bewogen te zijn met de medemens.

Ik heb geen aandelen bij het RD, maar ik zou niet overwegen om het abonnement te stoppen. Wel om de krant anders ter hand te nemen en vooral biddend. Er staan overigens ook genoeg zaken in die kunnen stichten. Eerlijke (christelijke) journalistiek. Een krant die zich onderscheidt. Een krant die zich met recht christelijk mag noemen.

Hartelijke groet,
Ds. E. Gouda