Kinderdoop

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Heikamp. Ik heb een vraag over de (kinder)doop. Wij, mijn ouders, broers, zussen en ik, gaan naar een Baptistengemeente. Wij hebben de volwassendoop. In mijn vorige klas zat een jongen die uit een gemeente van de Hersteld Hervormde Kerk komt. Wij hebben veel gesprekken gehad over God, de Bijbel, enzovoorts. Omdat wij verschillend denken over bepaalde dingen, lees ik veel in de Bijbel om dingen te onderzoeken. Een groot verschil tussen onze beide kerken is bijvoorbeeld de doop.

U gaat ook wel eens voor in zijn kerk, dus vandaar dat ik mijn vragen aan u stel. Ik ben in de Cathechismus gaan lezen waarom zijn kerk de kinderdoop voorstaat. De vragen en antwoorden 69-74 gaan over de Heilige Doop. Waarom wordt er bij vraag 74 gesproken over een verbond? In de vragen 69 t/m 73 gaat het niet over een verbond. In antwoord 74 lees ik dat de doop is ingesteld in plaats van de besnijdenis, met een verwijzing naar Kol. 2:11, 12. Deze teksten heb ik bestudeerd met de kanttekeningen van de Statenvertaling. In de kanttekeningen bij Kol. 2:12 lees ik dat het geloof en de doop bij elkaar horen. In de Bijbel lees ik dat mensen werden gedoopt toen ze geloofden. Ik kan nooit iets vinden wat op kinderdoop lijkt. In de kanttekeningen staat: "En de apostel wil daarmede bewijzen dat wij zelfs het zegel der besnijdenis in het Nieuwe Testament niet meer van node hebben, dewijl de doop ons nu even hetzelfde betekent en verzegelt." Wie heeft dit geschreven? De apostel zelf dus niet. Ik kan dit stukje tekst ook niet vinden in de verwijstekst Rom. 6:4. Klopt het dat op grond van deze kanttekening (nummer 43) de kinderdoop is ingesteld? In Rom. 6:4 wordt mij niet duidelijk dat het over een verbond of over de kinderdoop gaat. Een baby kan toch geen afwassing van zonden ontvangen, want een baby heeft toch geen zondebesef en kan toch niet tot geloof zijn gekomen? Ik weet dat het water ons niet reinigt, maar dat het bloed van Jezus Christus dat mogelijk maakt. Waarom moeten baby's dan gedoopt worden? In antwoord 74 staat dat ze dan opgenomen worden in het verbond. Welk verbond is dat en waar staat dat in de Bijbel? Waar staat dat de besnijdenis is vervangen door de kinderdoop? Ik hoop dat u mijn vragen wilt beantwoorden. Ik vind het een moeilijk onderwerp om te onderzoeken. Een meisje van twintig.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Bij het lezen van jouw vragen moest ik denken aan het volgende voorval. Een aantal jaren geleden kwam iemand tot de overtuiging dat de sabbat gewoon op de zaterdag gevierd moest worden en niet op de zondag. Wie uit de Bijbel kon bewijzen dat de sabbat op de zaterdag te vieren was afgeschaft, kon 10.000 gulden winnen. Nergens stond in de Bijbel dat de Heere letterlijk de opdracht had gegeven om die af te schaffen. Dus kon hij zijn geld in de zak houden.

Zo gaat het ook met de tegenstanders van de kinderdoop. Ze zoeken naar een tekst die zegt: voortaan zullen alle jongens en meisjes gedoopt worden en wordt de besnijdenis afgeschaft. Dus alleen volwassenen die tot geloof komen mogen gedoopt worden, enz. Er staat in Gods Woord dat er gehele huisgezinnen werden gedoopt. Het is waar dat er niet bij vermeld staat dat daar kinderen onder waren, terwijl huisgezinnen vaak bestaan uit ouders en kinderen. Tegenstanders van de kinderdoop lijken op grond van deze zienswijze gelijk te hebben. We zijn er met de kerk van alle eeuwen echter van overtuigd dat de kinderdoop een opdracht van God is, die inderdaad in de plaats van de besnijdenis is gekomen. En die tegenstelling zal wel blijven bestaan tussen de voor- en tegenstanders. Helaas. Dus in eerste instantie valt mijn antwoord je goed tegen, nietwaar?

Maar nu zie ik dat je veel werk hebt gemaakt om je gelijk te halen, met teksten uit Gods Woord. Je steekt er veel energie in en dat is in je te prijzen. Dat geeft mij de vrijmoedigheid om je nog een opdracht te geven, omdat je de catechismus aanhaalt en vragen stelt over de visie van het verbond in deze zaak. Wat bedoelen ze nou echt te zeggen in al deze vragen en antwoorden, die toch overduidelijk zijn, want ze verwijzen naar Gods Woord. Om onze meningen en gedachten erover te formulieren is het raadzaam om de Catechismusverklaring te lezen van hen die hem geschreven hebben. En dat waren Ursinus en Olivianus. Zij hebben een boek uitgegeven wat antwoord geeft op al hun stellingen. Het heet: Schatboek der Kerk.

De betreffende vragen die jij stelt doen zij ook. En daar zitten we in het hart van de reformatorische leer, die is naar de godzaligheid. Een betere bron, naast Gods Woord, is er niet in deze zaak te lezen en te bestuderen. Vooral de nieuwe uitvoering, een wat beknopter werk, is duidelijk weergegeven. Lees en herlees, wat die over de doop en het verbond schrijven.

Wanneer je er dan nog niet uit kunt komen stel je er maar weer nieuwe vragen over. Veel studiezin en liefde tot de reformatorische leer toegewenst.

Met vriendelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Ds. J.D. Heikamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Staphorst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    website: http://dsheikamp.refoweb.nl

Tags in dit artikel:

Heidelberger Catechismuskinderdoop