Lange broek vanwege angststoornis

A. C. (Carolien) Luitjes / 2 reacties

Vraag

Door een angststoornis, die gelukkig al een heel stuk minder is, heb ik al 22 jaar geen rok gedragen. Bijna altijd een lange broek om mijn (niet zo mooie) huid maar te bedekken. Omdat het nu al zo lang geleden is durf ik geen rok of jurk of korte broek te gaan dragen, omdat het dan juist opvalt. Zelfs met de hitte van vorig jaar droeg ik als ik op pad ging een lange broek. Hoe kan ik dit veranderen? Gewoon doen, is te makkelijk. Ik weet niet wat ik moet dragen en hoe dat onopvallend te doen.

Antwoord

Beste dame,

Dankjewel voor je vraag. Waar ik best benieuwd naar ben is wat de achtergrond is van je angst. Er zit vast meer achter dan je (niet zo mooie) huid niet te laten zien. Fijn in elk geval dat je een stuk minder last ervaart van je angststoornis.

Feit is dat je het moeilijk vindt om in plaats van een lange broek een rok, jurk of korte broek te dragen. Wat mij opvalt in je vraag is dat je het niet fijn vindt om op te vallen en je denk dat dit gebeurt als je je anders kleedt dan men van je gewend is. Het lijkt me vanzelfsprekend dat je als je zo lang gewend bent je op een bepaalde manier te kleden, dat het lastig kan zijn om te switchen. Maar wat is precies je probleem daarbij? Vind je het moeilijk dat iemand iets tegen je zegt over jou of over je kleding? Heb je sowieso de neiging (ook op andere gebieden) om je te ‘verdedigen’; uit te leggen waarom je iets wel/ niet doet? En zo ja, waarom zou dat zo zijn? Zomaar wat vragen ter overweging. Goed om daarbij te beseffen dat de mening van de ander niet alles zegt.

Natuurlijk is het ook zo dat hoe je je kleedt uitmaakt voor wat betreft opvallen/ niet opvallen. Donkere kleding wordt vaak gekozen omdat het ‘veilig’ voelt. Zwart bijvoorbeeld wordt door velen zo ervaren. Je zou kunnen proberen hoe dat voor jou werkt. Grappig genoeg kan het ook zo zijn dat juist kleurrijke kleding juist minder opvalt dan donkere kleding omdat het veel beter past bij jou als persoon. Als zwart je niet staat kan het namelijk een harde of strenge uitstraling geven, waardoor je afstandelijk overkomt.

Kleding valt het minst -of in elk geval niet negatief- op als het helemaal bij jou matcht. Voor wat betreft de kleuren is daarbij de kleur van je haar, je ogen en de ondertoon van je huid bepalend, maar niet minder belangrijk is persoonlijkheid. Je figuurvorm speelt een belangrijke rol voor de modellen die matchen en ook je kledingstijl maakt dat er een harmonieus geheel ontstaat. Een kledingadvies kan je helpen ontdekken wat voor jou werkt. Als je dat weet draagt het zeker bij aan het durven dragen. En nog een laatste tip: als je iets aantrekt wat men niet van je gewend is en wat je zelf niet gewend bent, draag het dan eerst als je mensen ontmoet bij wie je je op je gemak voelt.

Carolien Luitjes

Tags in dit artikel:

kleding
2 reacties
Vrouw123
Beste...., ik dacht nog aan een praktische tip (maar misschien heb je er niks aan): probeer het eerst thuis uit. Dan kun je alvast ervaren hoe het voelt om weer een rok aan te hebben. En kun je bijv oefenen met hoe het voelt als een ander je in rok ziet door in rok de deur voor de pakketbezorger / collectant enz open te doen, of even in de voortuin te lopen enz. Sterkte!
lihar
Als ik je vraag goed lees, zou je graag een rok willen dragen, vooral vanwege de warmte, maar ben je bang door het ongewone van die kleding de aandacht van anderen op de huid van je benen te richten.
Je kunt 'oefenen' zoals Vrouw123 aanraadt, of als je dat moeilijk vindt, in kleine stapjes naar een rok of jurk toe werken.
Je zou af en toe een strakke spijkerbroek met een tuniekjurk kunnen dragen. Als je dan je spijkerbroek omruilt voor een legging, valt het helemaal niet op voor mensen om je heen. En als ze je al af en toe in een jurk zien lopen, valt het weinig op als je ook af en toe andere rokken gaat dragen.
Vervang de legging eens door een panty. Die kan best bedekkend zijn, maar is minder warm. Als dat goed voelt, kun je eens kijken voor andere panties, die eigenlijk weinig verhullen, maar wel het veilige gevoel geven dat je benen bedekt zijn. Dan is de stap daarna, de panty weglaten, er één die jij nog wel voelt maar die niemand zal zien.
Vergeet vooral niet ook dit soort dingen met je hemelse Vader te bespreken. Hij weet wat jij nodig hebt en Hij wil in heel je leven zijn.