Raar gevoel

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Een tijdje terug heb ik lang contact gehad met een jongen. We hadden al een half jaar lang elkaars contactgegevens. Hebben elkaar twee keer via de app gesproken en toen na een tijdje stilte kregen we weer een gesprek en besloten we op date te gaan. Het was erg fijn, het klikte met elkaar. We werden na wat vaker daten wat intiemer. Hij had het na vijf dates er steeds over dat hij me ging vragen, hield me in de gaten wat voor geld ik uitgaf en zei dat ik moest sparen. Ook kreeg ik verschillende data van hem door die ik vrij moest houden voor een vriendenavond of concerten. Dit gaf mij echt het gevoel dat het wat ging worden.

We hebben nog een paar afspraakjes gehad. Op een avond was het erg gezellig. We hadden gesprekken over het stellen van grenzen en we waren wat intiem. In die week die volgde appte hij minder dan normaal. Die zaterdag dat we uit zouden gaan, vertelde hij dat hij na de laatste avond het gevoel had gekregen dat het niet lekker zat. Maar hij wist niet waardoor het kwam en het lag niet aan mij. Hij besloot er een komma achter te zetten, maar ik mocht hem wel nog appen en we spraken elkaar nog.

Tot hij op een avond om tien uur me opeens wilde spreken. Toen zei hij dat hij ging stoppen met afspreken. Maar hij kon zijn gevoel niet baseren op iets en trok me nog wel tegen zich aan, want het kwam niet door mij. Kan het dat jongens een relatie niet zien zitten, doordat ze een raar gevoel hebben maar niet weten wat de oorzaak is? Hij was er zeker van dat het wat werd, dus ik had me er op gericht. Hoe kan ik dit het beste los laten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Nadat ik jouw verhaal heb gelezen, bekruipt mij een heel raar gevoel! Waar is deze jongeman op uit? Wat wil hij nu eigenlijk van jou, behalve dat je zou moeten gaan sparen? Waarom, en wat is de reden dat hij jouw uitgaven in de gaten houdt?

Nee, het ligt niet aan jou, zegt hij. Meerdere keren zelfs. Houdt zijn woorden maar vast en stop met deze relatie door zélf het initiatief hiertoe te nemen. Kom los van deze jongen, want dit gaat ‘m niet worden met zijn ‘knipperlicht’gedrag, dat op mij nogal onbetrouwbaar overkomt via jouw brief!

Natuurlijk kan ik er helemaal naast zitten, maar lees zelf nog eens wat je schreef: het gaat hierbij toch niet om jóu maar alleen over hèm? Dat is niet wat een relatie nodig heeft, want dan zijn er altijd twéé mensen om wie het gaat.

Of jongens zo met een meisje om mogen gaan als deze ene jongeman doet doordat hij een raar gevoel zegt te hebben maar niet weet wat de oorzaak is? Nee, hoor. Echt niet. Als hij het niet weet, moet hij dat eerst voor zichzelf maar eens gaan uitzoeken, zou ik zeggen! Dan is hij gewoonweg helemaal nog niet aan relatie toe. Meisjes zijn er niet om ‘te gebruiken’ wanneer je jezelf wilt gaan ontdekken, toch? Loslaten dus. In ieder geval zolang hij geen antwoord geeft om het wáárom en slechts zegt dat het niet aan jou ligt. Dat geeft jou alleen maar onzekerheid en stress, en dat is géén basis voor een groeiende liefde!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering