Wanneer een christen

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Wanneer ben je een christen? Wanneer kun/mag je een christen genoemd worden?

Antwoord

Wanneer je van de Heere een nieuw hart hebt ontvangen. Hoe te weten? Wel, dan ben je bevindelijk van de oude Adamstam afgesneden en Christus ingelijfd, door het zaligmakend geloof. Een christen is iemand die door het geloof verbonden is met de Persoon Christus en Hem liefheeft boven alles. Die is kruisdrager achter Hem aan. Die wordt om Zijnentwil gehaat en gedood en moet leren sterven voordat het sterven wordt. Een christen is dus een volgeling van de Heere Jezus Christus en dat uit liefde en onderworpenheid. Al was er geen hemel tot beloning en geen hel tot straf Hem in alles te dienen.

Ik moet denken aan Maria die in het huis van Simon de Heere heeft gezalfd tot Zijn begrafenis. Hij was voor haar het Paaslam, dat voor haar zonden Zich geven zou tot in de dood om voor haar zonden te betalen en aan Gods recht te voldoen. Door het geloof was zij met geheel haar bestaan aan Hem verbonden. Daarom zalft zij Hem tot haar Profeet. Zijn gezegende lippen waren vol van genade en waarheid. Zij begeerde door Hem onderwezen te worden in de weg der zaligheid. Zij zalft Hem als haar Hogepriester. Hij zal Zich op het altaar der verzoening opofferen en Zijn bloed storten tot vergeving van al haar zonden. Met verlichte ogen zag zij Hem als haar eeuwige Koning. Zij wilde door Zijn Woord en Geest geregeerd worden. Het was haar troost dat Hij haar ook zou bewaren bij de verworven verlossing. Alles heeft zij vóór Hem over. De kostbare nardus is haar niet te kostbaar om Hem te eren. Zij is een echte christin die door en tot God is bekeerd en vanuit de verbondenheid met Hem, Hem mag dienen, eren en vrezen.

Om ons zelf nauw te onderzoeken of we ook een echte christen zijn verwijzen we elkaar naar Zondag 12 van de Heidelbergse catechismus en dat in een biddende gang naar de Troon van Gods genade.

Wees in alles Gode bevolen, ds. J. D. Heikamp