Gemeenschap is pijnlijk

Drs. G. Nieuwenhuyzen - de Boer / 2 reacties

Vraag

Mijn man en ik zijn vijf jaar gelukkig getrouwd. We hebben het goed samen en kunnen over alles praten (en doen dat ook). We hebben twee kinderen gekregen, waar we erg blij mee zijn. Toch is er iets waar we tegenaan lopen. Ik weet dat er al veel vragen over dit onderwerp gesteld zijn, maar ik zag niet exact dezelfde vraag ertussen staan.

Het hebben van gemeenschap is voor mij pijnlijk. Vooral het naar binnen gaan van mijn man, vind ik echt een naar gevoel. Voor de zwangerschappen was dit nog meer, maar ook na twee zwangerschappen blijft het ongemakkelijk. Dit zorgt ervoor dat ik niet echt behoefte heb aan gemeenschap, omdat ik ertegen opzie. Maar tegelijkertijd weet ik dat het hoort bij een huwelijk en wil ik het ook graag aan mijn man geven.

Nu is er nog iets, wat lastig is om te bespreken, maar omdat het anoniem is en het wel echt hoort bij onze vraag, schrijf ik het toch. De penis van mijn man is scheef (als hij stijf is). Kan dit een oorzaak zijn van de pijn bij het naar binnengaan?

Een jonge vrouw.

Antwoord

Beste jonge vrouw,

Het is goed om te lezen dat je een goed huwelijk hebt. Waarschijnlijk is dat ook de reden dat je graag antwoord wilt op je vraag naar een mogelijke oorzaak voor de pijn tijdens de geslachtsgemeenschap. Ik zou je willen adviseren om toch eens langs de huisarts te gaan en dit bespreekbaar te maken. Pijn tijdens de gemeenschap is een veel voorkomend probleem met veel mogelijke oorzaken. Een van de oorzaken is dat iemand haar bekkenbodem onbewust heel erg aanspant. Dit kan ook (onbewust) ontstaan na pijn bij de gemeenschap in het verleden. Hierdoor kun je in een negatieve spiraal komen: pijn - geen behoefte - schuldgevoel naar je man - toch gemeenschap - pijn etc.

Als een erg aangespannen bekkenbodem het probleem is, dan is het raadzaam om hier bekkenbodemoefeningen voor te krijgen, eventueel in combinatie met gesprekken met een seksuoloog. Een huisarts zal mogelijk een lichamelijk onderzoek verrichten. Indien daaruit blijkt dat een andere oorzaak waarschijnlijker is, dan zal hij/zij daarop een beleid maken.

Op het tweede gedeelte van je vraag kan ik je niet goed antwoord geven vanuit mijn beroep als gynaecoloog. Hierdoor verwijs ik je graag naar een eerder verschenen antwoord 'Kromme penis'.

Een vriendelijke groet,
Gatske Nieuwenhuyzen

Lees meer artikelen over:

libidoseksualiteit in het huwelijk
2 reacties
VrouwkeZondernaam
Geen idee waar jullie wonen maar mogelijk komen jullie hier verder mee: https://www.abconsults.nl/seksuologische-hulpverlening. Schaam je niet! Juist heel goed dat jullie naar een oplossing zoeken...
tiswat
In sommige gevallen kan een goed glijmiddel de oplossing zijn.
Pijn is niet fijn en bij ons was dit de oplossing voor het probleem.

Als je op refoweb het woordje glijmiddel intoetst staan er een aantal artikelen over geschreven