Moeilijk om de Heere te dienen

Ds. A. Kot / Geen reacties

Vraag

Ik word heel erg moe van mezelf. Ik heb een periode gehad, een paar weken terug, dat ik zoveel moed en verlangen kreeg om de Heere Jezus te kennen. Niet dat je daar mee bekeerd kunt worden, maar ik had dagelijks een ‘stille tijd’. Ik deed het graag, maar nu zwakt het weer af. Ik heb er gewoon geen zin meer in.

Ik weet gewoon niet wat ik moet doen, ik kan niet zo doorleven, dat weet ik, maar alles lijkt zo tegenstrijdig. Je kan jezelf niet bekeren, maar toch moet je God aanroepen. Maar eigenlijk wil een mens dat ook niet omdat het vermaak in de wereld leuker lijkt. En nu merk ik dat weer aan mezelf. En ik word er gek van. Ja, soms denk ik, bestaat God wel omdat Hij mij geen antwoord geeft. En dan moet je aanhouden, volhouden, maar hoe moet ik dat ooit gaan doen? Ik weet het gewoon niet meer.

Waarom is het zo ‘moeilijk’ gemaakt dat het zo onaantrekkelijk lijkt en zo moeilijk is om de Heere te dienen? Ik ben nog jong, maar al zoveel jaren zijn voor mij eigenlijk al weer voorbij. Er staat bijvoorbeeld ook in de Bijbel dat de Heere iemand aan de verharding overlaat en het moment van bekering voorbij is. Ik betrek dat dan soms op mijzelf. En social media trekt zo en het is zo leeg, ik weet het!

Pas zei de dominee dat iemand op jonge leeftijd uit de kerk was gestapt en jaren later -je raadt het al- had God hem weer terug geroepen. Dan denk ik: waarom zou dat dan zo zijn? Niet dat ik er meer recht op heb, maar zo lijkt het heel vaak te gaan. Ik weet het allemaal erg goed, maar toch lijkt ik zo voor eeuwig om te komen en ik besef niet eens wat dat inhoud als dat ik hier zo neer zet. Ik word zo gek van mezelf!

Antwoord

Beste vragenstel(l/st)er,

Als ik het goed zie, val je jezelf tegen en komt heel je schrijven hierop neer dat het niets met je is, dat je niet vordert en dat het hoe langer hoe onmogelijker wordt. Je tobt en je worstelt om geestelijk te worden en je zoekt in jezelf wat je ooit dacht te hebben maar er nu niet meer schijnt te zijn. Langzamerhand wordt het je vraag of er nog wel doen aan is, hoe je toch bekeerd moet worden, en of het geen eeuwig omkomen wordt.

Lieve vriend(in), ik heb maar één antwoord voor je: het wordt nooit wat met je en daarom, geef het op. Houd ermee op om iets goeds en geestelijks in jezelf te zoeken maar erken in plaats daarvan dat je een verloren mens bent waar geen opknappen aan is en die nu alleen maar zalig kan worden als een Ander in zijn/haar plaats het met God in orde maakt. De zaak is niet hopeloos want die Ander is er: onze Heere Jezus Christus. Zijn gerechtigheid redt van de dood, Zijn heiligheid is volkomen en God is geheel verzoend door het offer van Zijn Zoon. Je komt er nooit door iets in jezelf maar alleen door Christus.

Wat te doen? Te vluchten tot Hem met je verloren leven. Schuilen achter Zijn bloed. Belijden: ik kom er nooit door mijzelf maar alleen door U en daarom wil ik het met U wagen. Tot Wie zouden we anders heengaan? Hij heeft de woorden van het eeuwige leven. We zaligt Hij? Een verloren mens. Wie redt Hij? En goddeloze. Voor wie is Hij gekomen? Voor zondaren. O, erken dat je dat alles bent, houdt geen stand meer op maar geef het toe dat je verloren en rampzalig bent maar verwacht het juist zo alleen van Hem. Schuil bij Hem. Hoop op Hem. Al zou de hele wereld tegen zijn, alle duivels van de hel je willen tegenhouden en alle mensen erbij, ga toch tot Hem want Hij zal je niet uitwerpen maar aannemen. Wees toch niets in eigen oog opdat Jezus Christus alles zal zijn. zo wordt een mens zalig: niets uit ons maar alles uit Hem.

Dat wordt geleerd door de afbraak van het jouwe heen. Maar zo komt het huis van je hoop alleen op de Rots, dit is Christus, te staan. Zo komt de roem alleen in Hem te liggen. En daar moet het nu heen. Zo wordt genade genade. Zo krijgt God alle eer en zo zul je er de eeuwigheid voor nodig hebben om de Heere te loven en te prijzen voor het grote wonder dat zo’n overtreder en opstandeling als jij (en ik) bent zalig mag worden.

Deze gang wens ik je van harte toe. Geloof alleenlijk.

Je ds. A. Kot