Jezus ziet homo

Herman van Wijngaarden / Geen reacties

Vraag

Ik ben een homoseksuele man die veel onrust in zijn leven heeft gehad, nadat ik gedwongen was uit de kast te komen. Het is alsof ik me achter mijn eigen doodskist verplaats. Ik leef, maar leef niet. Enkele weken geleden ontmoette ik toevallig een christen. Hij vertelde me iets interessants. Hij zei: “Je bent door God geschapen en in welke vorm je ook bent, je behoort God toe. Houd van jezelf en beweeg je naar God.”

Dit gaf me een rust die ik lang niet had gehad. Dus ik probeerde hier onderzoek naar te doen.  Maar alles wat ik las ging over de veroordeling en afwijzing van homoseksualiteit in het christendom. Opnieuw teleurgesteld, opnieuw teleurgesteld. Mijn vraag is: hoe ziet Christus mij? Hoort Hij mijn woorden?

Antwoord

Beste homoseksuele man,

Ik ben het redelijk eens met die christen die je ontmoette. Ik zou er wel aan toevoegen dat je God toebehoort door het verlossende werk van Christus. Als jij je daaraan toevertrouwt -dat kan bekering vragen- kun je met een Engels lied zeggen: “It is well with my soul.” Dan is alles goed en zul je rust hebben. Ook als homo.

Nu schrijf je dat je alleen maar leest over de veroordeling en afwijzing van homoseksualiteit in het christendom. Eigenlijk ben ik wel benieuwd wát je dan leest en waarom je daarin teleurgesteld bent. Wat wil je precies horen?

Al zeg ik het zelf, ik geloof niet dat mijn boekje “Oké, ik ben dus homo – over homoseksualiteit en het volgen van Jezus” wordt gekenmerkt door veroordeling en afwijzing van homoseksualiteit. In het laatste hoofdstuk schrijf ik over wat volgens mij het evangelie is voor een christen-homo. Dat vat ik samen in de volgende zeven punten:

1. “Zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ook iedere homo die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft” (naar Johannes 3:16).
2. Het belangrijkste is niet hoe jij over homoseksualiteit denkt, maar hoe je over Jezus denkt.
3. God heeft een plan met jouw leven – niet ondanks, maar inclusief je homo-zijn.
4. Het ongetrouwd zijn is in de Bijbel een positieve roeping (1 Korinthe 7).
5. Een mens kan niet zonder liefde, maar wel zonder seks.
6. Hoe dan ook, onderdeel van jouw roeping is het geven en ontvangen van liefde in vriendschap.
7. God beloont kruisdragen omwille van Jezus (Markus 10:29-30).

Misschien heb je ook wat aan het boek “Homo in de biblebelt”. Daarin vertellen dertien homo’s, onder wie ikzelf, over hun leven als christen-homo. Het is waar dat ze alle dertien ervoor gekozen hebben om single te blijven, maar ook dit boek wordt niet gekenmerkt door veroordeling en afwijzing.

Om concreet in te gaan op je vraag: ik geloof dat Christus jou ziet als iemand aan wie Hij Zijn liefde kwijt wil. Zie het eerste punt hierboven, dat werkelijk het allerbelangrijkste is. Vraag aan jou is of je Zijn evangelie wilt ontvangen. Dat evangelie heeft twee kanten, om het met Tim Keller te zeggen: “Het Evangelie is dat je zondiger bent dan je ooit voor mogelijk hebt gehouden, en dat je tegelijk door Jezus meer geliefd bent dan je ooit zult beseffen.” Of je nou homo bent of hetero.

Verder weet ik zeker dat Hij jouw woorden, je teleurstelling en je pijn ziet en hoort. Ik kan alleen maar zeggen: blijf het met Hem delen! Blijf Hem smeken dat Hij je rust zal geven in Zijn evangelie. Het is niet voor niets dat “volharding” een belangrijk woord is in de Bijbel. “De verdrukking brengt volharding teweeg, en de volharding ondervinding en de ondervinding hoop” (Romeinen 5:3-4).

Herman van Wijngaarden

Lees meer artikelen over:

geaardheid