Schriftgezag over scheppingsdagen

Ds. G.A. van den Brink / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Van den Brink. In de lezing “Schriftgezag in de praktijk” (zie onder) noemt u een aantal onderwerpen waar binnen de christelijke wereld de meningen over verschillen hoe de Bijbel gezag heeft over deze onderwerpen. Een daar van is of de aarde geschapen in zes dagen van 24 uur. Daarna noemt u twee andere onderwerpen die ‘spannender’ zijn omdat hier de Bijbel zich expliciet over uitspreekt. Maar geldt dat ook niet voor de scheppingsdagen? Daar spreekt de bijbel zich toch ook expliciet over uit? Hoe denkt u daarover?

Antwoord

Beste vragensteller,

Mooi dat je de lezing hebt beluisterd. Niet over alle onderwerpen eist de Bijbel gezag op, zoals ik in de lezing uiteenzet. Bij sommige thema’s is er onder bijbelgetrouwe christenen verschil van mening over de vraag óf de Bijbel er gezag claimt. Eén zo’n vraag is of met ‘dagen’ in Genesis 1-2 wel of niet dagen van 24 uur wordt bedoeld.

Mensen die denken dat er met dag (‘yom’) wel een dag van 24 uur wordt bedoeld, noemen we jonge-aardecreationisten. Oude-aardecreationisten daarentegen delen deze opvatting niet. Voorbeelden van oude-aardecreationisten zijn J. I. Packer, John Piper, Tim Keller, William Lane Craig, J. P. Moreland, John Lennox. In Nederland was professor J. Douma een bekende oude-aardecreationist.

Ieder die deze personen kent, weet dat zij achter de onfeilbaarheid van de Schrift staan en het gezag van de Bijbel erkennen. Hun opvatting over de betekenis van ‘yom’ wordt niet ingegeven door de natuurwetenschap, maar door de Bijbel zelf. Zij geloven dat de Schrift deze interpretatie weerspreekt. Het voert te ver om nu alle exegetische argumenten over de betekenis van ‘yom’ te noemen. Voor nu volstaat om te zien dat het om exegetische, taalkundige argumenten gaat.

Oude-aardecreationisten en jonge-aardecreationisten hebben enkele jaren geleden gezamenlijk een boek geschreven tegen het theïstisch evolutionisme. Het theïstisch evolutionisme stelt dat de mens door middel van evolutie uit primitievere diersoorten is ontstaan. Dat is een heel andere kwestie dan de ouderdom van de aarde. Romeinen 5:12 weerspreekt het theïstisch evolutionisme.

Kortom, de verschillen tussen beide vormen van creationisme vallen binnen de bandbreedte van het gezag van de Schrift. Dat zou ik niet zomaar durven zeggen van het theïstisch evolutionisme.

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Lees meer artikelen over:

creationismeschepping