Schepping en jaartelling

prof. dr. M.J. Paul / 5 reacties

Vraag

Op basis van berekeningen gebasseerd op geslachtsregisters in de Bijbel, wordt de schepping geschat op 3761 v. Christus. Ik geloof zeker dat dit ook klopt, in ieder geval is de wereld geen miljarden (of miljoenen) jaren oud! Dit jaar 3761 voor Christus is ook het “jaar 0” in de Joodse jaartelling. De berekeningen stellen ook het jaar 3761 als het geboortejaar van Adam, wat opzich logisch is. Letterlijk beschouwd heeft Adam voor de schepping niet geleefd, dus was hij 0 jaar na de schepping; maar volgens mij gaat niemand ervan uit dat Adam een baby was van 1 dag toen God op de zevende dag ruste van al Zijn werk. Iedereen heeft bij Adam het idee van een volwassen man (zij het 18 of 40 etc), omdat er staat dat hij kon spreken, wandelen, de dieren een naam geven enzovoort. Dus Adam was aan de ene kant 0, maar aan de andere kant volwassen... Hoe zit dat, het lijkt tegenstrijdig; of is het gewoon iets wat ons begrip te boven gaat en waar we dus niet over na moeten denken?

Antwoord

Beste vraagsteller,

In de vraag gebruik je de joodse tijdsrekening, terwijl de christelijke berekening iets eerder uitkomt, namelijk in 4004 v.Chr. Dit hangt ondermeer hiermee samen dat de joodse tijdsrekening de Perzische periode te kort berekent. Waarschijnlijk is dat in het geschrift Seder Olam expres gebeurd om de voorzeggingen in het boek Daniël niet op Christus te betrekken, maar op Bar Kochba rond 135 na Chr.

Wie de Septuaginta gebruikt, de Griekse vertaling van het Oude Testament, komt nog enige eeuwen eerder uit. Tevens is het van belang of men de geslachtsregisters in Genesis 5 en 11 als ‘open’ of   ‘gesloten’ ziet: zijn ze volledig of ontbreken er generaties? Veel creationisten gaan er tegenwoordig van uit dat de aarde tussen de 6.000 en 10.000 jaar oud is.

Toen God de wereld schiep, maakte Hij die direct bewoonbaar. Dat houdt in dat het sterrenlicht gelijk zichtbaar was op aarde, dat de bomen al vruchten hadden en de dieren grassen en planten konden eten. De bomen hadden geen jaren nodig om de eerste vruchten voort te brengen. Zo is ook Adam als volwassene geschapen met vermogens die tegenwoordig vele jaren van groei en oefening vergen. Het probleem dat je aansnijdt heeft niet alleen met Adam te maken, maar ook met de planten, bomen en dieren.

Bij ons ontstaat het leven in een kleine cel die uitgroeit, maar God is even machtig om direct volwassen dieren en mensen te scheppen.

Prof. dr. M. J. Paul

Tags in dit artikel:

aardecreationisme
5 reacties
appelflap
Dit fenomeen wordt schijnbare ouderdom genoemd. Adam was eigenlijk nog maar 0 jaar oud, maar was wel volwassen, net als de bomen.
Con
Goed antwoord. Adam was feitelijk nul jaar, nul dagen oud. Maar 'zat' wel in het lichaam van een volwassene.

En hoe oud de aarde precies is; volgens Bijbelkenners tussen de 6.000 en 10.000 jaar oud. Voor ons maakt het niks uit, of de aarde nou 6, 8 of 10 duizend jaar oud is. Het gaat erom dat het geen miljoenen of miljarden is. Denk je eens in: dan betekent dat er miljoenen jaren dood en verderf had moeten zijn nog voordat Adam er was. Dat kán dus helemaal niet.
Race406
Con: Helemaal mee eens!
Con
Kijk eens aan, Race, worden we toch nog eens vrienden. :-)
Race406
Het kan best hoor Con! ;-)