Snelle verhoring van gebed

Ds. H. Peet / Geen reacties

Vraag

Als je iets heel graag wilt, wat ook naar Gods wil is, en je bidt hier heel intensief om; je valt er God heel erg mee lastig, eerbiedig gezegd, verhoort Hij je gebed dan eerder? Het gebed dat ik bid is zeker naar Gods wil. Maar voor mij is het best heel belangrijk dat God het op korte termijn verhoort. Daarom dacht ik: als ik hier God heel intensief om ga vragen, verhoort Hij me dan eerder?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Eigenlijk ben ik een beetje verlegen met je vraag. Je vraagt: worden gebeden eerder verhoord als je er intenser om bidt. Hierachter zit volgens mij een verkeerde vooronderstelling. De verhoring van onze gebeden is niet allereerst afhankelijk van de intensiteit van ons gebed hoezeer er ook reden kan zijn om ergens intens voor te bidden. God verhoort de gebeden niet omdat wij er zo intens om bidden; Hij verhoort onze gebeden om Christus’ wil. Vanwege Zijn lijden en sterven wil God onze gebeden genadig verhoren.

God met een bepaalde zaak lastig vallen en er maar over bezig blijven getuigt niet van veel vertrouwen op God. Als je het biddend bij God hebt neergelegd mag je het mijns inziens loslaten en het verder in Gods handen laten. Wij overzien maar een klein stukje van onze levensweg. God overziet het geheel. Hij weet wat goed voor ons is en ook wanneer het de beste tijd is. Als je denkt door de intensiteit van je gebeden eerder verhoord te worden, kom je vooral in een kramp terecht.

Het kan dan ook wel eens zo zijn dat God bij een op zich goede zaak zegt: spreek Mij niet meer van deze zaak. Mozes is dat ook overkomen (Deuteronomium 3:26). Bidden mag geen zeuren worden. Daarvoor heeft de Heere ons dit heerlijke voorrecht niet geschonken.

Ook Mattheüs 6:7 lijkt me in dit verband relevant: als u bidt, gebruik dan geen omhaal van woorden zoals de heidenen, want zij denken dat zij door de veelheid van hun woorden zullen verhoord worden. Word dan aan hen niet gelijk, want uw Vader weet wat u nodig hebt, voordat u tot Hem bidt.

De betekenis van deze woorden kun je ook uitbreiden richting het heel veelvuldig bidden. Ik zeg daarom: pas op dat je niet vervalt tot een heidense vorm van bidden. Juist het besef dat God al weet wat we nodig hebben voordat we bidden, mag aan ons bidden juist ontspanning geven. God is als een Vader Die Zijn kinderen nog veel minder zal onthouden wat ze echt nodig hebben dan dit bij een aards vader het geval is (Mattheüs 7:11; Lukas 11:10 vv).

Tenslotte: Psalm 37 zegt: schep vreugde in de Heere, dan zal Hij u geven wat je hart verlangt! Ik hoop dat bovenstaande overwegingen je toch wat verder helpen.

Met een hartelijke groet,
Ds. H. Peet

Lees meer artikelen over:

bidden