Beslistermijn beroep predikant

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Wat is de beslistermijn bij een beroeping van een predikant?

Antwoord

“Voor het nemen van een beslissing op een beroep is in de kerkorde een termijn van maximaal drie weken gesteld”, meldt de kerkorde van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN).

Voor de Gereformeerde Gemeenten (Ger. Gem.) noteert Kerkrecht.nl: "De termijn waaraan de beroepene gebonden is, is naar het gewoonterecht drie weken. Meestal wordt dat in de beroepsbrief opgenomen. In bijzondere gevallen kan deze termijn in overleg met de roepende kerk verlengd worden."

Artikel 3 van de kerkorde van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) beschrijft ook een termijn van 3 weken, en een kandidaat mag daar 6 weken over doen: "Een predikant zal niet langer dan drie, en een kandidaat niet langer dan zes weken een beroep in overweging mogen houden, terwijl het beroep als vervallen beschouwd wordt, wanneer het langer dan drie respectievelijk zes weken in beraad wordt gehouden."

Ook voor de Hersteld Hervormde Kerk (HHK) gelden die 21 dagen: "Binnen drie weken na ontvangst van de beroepsbrief maakt de beroepen predikant zijn besluit bekend aan de kerkenraad van de roepende gemeente en geeft daarna een schriftelijke bevestiging van zijn besluit." (artikel 17 Ordinantie 3).

Lees meer artikelen over:

beroepingswerk