Verkering ging toch mis

Ds. R. van de Kamp / 4 reacties

Vraag

Ik heb een relatie gehad van bijna twee jaar. Voor we verkering kregen, hebben we alle twee, zonder dat we het van elkaar wisten, gebeden of de verliefdheid sterker mocht worden als het goed was en of de Heere de verliefdheid wilde wegnemen als het niet Gods wil was. We kregen verkering, waren helemaal gelukkig, maar na twee jaar ging het toch uit. Ik kan hier moeilijk mee uit de voeten. Ik snap het gewoon niet! Het maakt me soms ook opstandig. Hoe kun je ergens voor bidden en naar je idee toestemming hebben en vervolgens gaat het na twee jaar toch mis? Vast bedankt voor uw reactie!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat is het moeilijk als wij het niet begrijpen. En het feit dat wij het niet begrijpen is niet verwonderlijk, want wij zijn maar kleine mensjes als wij oog krijgen voor Gods grootheid. Hij bestuurt alle dingen. Het leven van 7 miljard mensen op deze aarde. Ook jouw en mijn leven.

Dan lees ik in de Bijbel van Jozef. Hij wilde niet zondigen tegen God. En wat was het gevolg? Hij kwam in de gevangenis terecht (Gen. 39). Hoe kan dat? In het houden van Gods geboden ligt toch grote loon (Ps. 19)? Waar wij ons steeds in vergissen is twee dingen: de wijze waarop God het gebed verhoort en de tijd, waarop Hij dat doet. Zou dat bij jou ook het geval kunnen zijn? Dat Hij toch de verliefdheid heeft weggenomen? Alleen niet direct toen jij het verwachtte? Heeft Hij het gebed niet verhoord, maar op een andere wijze, dan jij had gedacht? Heeft Hij het nodig gevonden, dat jullie eerst nog twee jaar bij elkaar bleven? Je zegt het heel duidelijk: je snapt het niet. Maar is God te snappen? Hij is niet voor te rekenen, maar ook niet na te rekenen. Als je dat mag gaan zien, dat Hij zoveel hoger is dan wij, dan hoef je niet op alles een antwoord meer te hebben, maar dan ga je Hem bewonderen. Ik hoop en bid, dat je dat uit deze gebeurtenis mag gaan leren. De HEERE moet ons alles leren. En soms is dat heel pijnlijk voor ons vlees, maar wat is het goed als wij daardoor de HEERE steeds beter mogen gaan leren kennen. Heb je het ervoor over?

Gode en Zijn genade in alles bevolen,

Ds. R. van de Kamp

4 reacties
Catherine
Vraagstelster: soms kan dat heel moeilijk zijn ! Ik weet het uit ondervinding. We krijgen niet overal een antwoord op. Heel soms zie je later, dat het goed voor je was. Maar soms zie je het later ook niet en blijf je toch wellicht met vragen.
Je hebt een fijn antwoord gekregen, ik hoop dat je er iets aan hebt.
adriano313
Wauw , gewoon door alles heen blijven bidden en wacht maar af ...
Hij heeft je zeker gehoord, hij kent je en ziet ook deze vraag!
Hiernaast bestempelen wij hem vaak met allerlei titels die gewoon niet kloppen
Maar God heeft je ONVOORWAARDELIJK lief, No doubt

Maar heb jij God ook lief..
Heb jij zijn zoon al aangenomen als jouw Heer
Heb jij je hart al HELEMAAL gegeven aan Hem

Of twijfel je en heb je 'gekozen' voor een zondagsrelatie
Kies dan voor het te laat is en Hij zal uw paden recht maken
En dat is een regelrechte belofte!
naam
Adriano; heeft God alle mensen lief, ook die niet in Hem geloven?
Jacob heb Ik liefgehad en Ezau heb Ik gehaat...
En er is niemand die God zoekt en niemand die naar Hem vraagt, als het niet van Zijn kant komt! Eenzijdig Godswerk. Door U door U alleen.
Dit is een eenzijdige reactie, maar dat is die van jou zeker!
adriano313
Beste @naam, Ik begrijp even niet waarom mijn reactie jou zo raakt?
Misschien niet de juiste plek maar toch wil ik je graag wel wat uitleggen, hopelijk klaar dat de lucht voor je

Ik open er maar mee; @naam ben jij een kind van God?
Heb jij Jezus Christus aangenomen als jou Heer en Verlosser? Ik hoop het zo want ook jij bent functioneel in zijn ogen. Je bent een parel in zijn hand.

God heeft de aarde gemaakt omdat Hij een eigen plan had (gen1:1)
Hij maakte mensen om over de aarde te heersen (gen1:26)
En deze maakte Hij naar zijn Evenbeeld!(1:26)
en Hij was tevreden en vond het in zijn totaliteit zeer goed (1:36)

De zondeval gaf verandering in de bestemming die God voor ogen had (gen 3)
Maar God is zo almachtig dat direct een ander plan in werking treedt. (3:15)
De wil van een mens is n.l. door God gegeven om te beslissen en te kiezen Het is jouw eigen autoriteit. God zit hier niet aan, Je bent daarom geen robot.

Deze weerspiegeling van zijn prachtig evenbeeld en zijn plan, is de rede waarom ieder gemaakt is, wordt en bestaat. Echter, we leven (helaas) allemaal, door Adam, in zonden maar Joh.3:16 zegt dit zo mooi hoe groot Gods liefde dan toch is:
- Want alzo(daarom)lief heeft God de wereld gehad…- God geeft dus aan dat door zijn liefde, Jezus als mens is gestuurd.
1 Tim2:4 verduidelijkt dit beter n.l.: - God wil dat ALLE mensen zalig worden -.

Hieruit blijkt dat de Vader dus geen onberekenbare, mysterieuze en onbegrijpelijk God is, die onwillekeurig mensen liefheeft. Hij is een Vader met een karakter dat zorg wil dragen voor zijn kinderen. De bron van deze zorg is Zijn liefde, omdat Hij een vader is!

Echter de onberekenbare mensen, die door onze eigen wil ongecontroleerde projectielen kunnen zijn, die onderworpen zijn aan de heerschappij van de duisternis, omdat ze De Verlosser niet hebben aangenomen als HEER in hun leven, hebben dit vaak niet door.
Ook praten we liever over God, over de Bijbel, gaan 2 keer naar de kerk, dan dat we Jezus VANDAAG aannemen als Verlosser en Heer.
En ook dit staat weer zo mooi en liefdevol verwoord. De Heer Jezus Christus is de Bruidegom en Zijn gemeente is de bruid!(hoogld)
Wauw- kan jij @naam, al deze symboliek voorstellen?
Een bruid is verliefd of de bruidegom maar natuurlijk ook andersom. Weer is er spraken van liefde

We zijn dus niet selectief voor God van beginsel af. Hij heeft onze bestemming uit liefde al gemaakt toen niemand je nog gezien had en dat staat al opgeschreven in het boek des levens. (ps139)
Echter door hem af te wijzen en een zondige levenswijze, kunnen heel ver van God komen te staan. Maar het is niet God die hiervoor kiest. Het is de wil van de mens die kiest en onberekenbaar doorgaat. Alleen door Gods Geest (weer de liefde) worden we getrokken om bij Hem te komen want HIJ WEET dat we dit niet van nature, zelf kunnen. Wij hoeven dit niet te beamen, integendeel, het zou een zegen zijn als we ons juist openstellen wat Hij WEL wil.

N.L. dat jij @naam, Zijn Zoon aanneemt als jou Verlosser en HEER.
En als je Jezus Christus nog niet aangenomen hebt als jou Heer, is door de zondeval helaas satan jou heer.
Ik hoop zo erg voor je dat je door deze werkelijkheid gekozen hebt .

Wat Ezau betreft, er staat niet geschreven dat Ezau en zijn nakomelingen hierdoor voor eeuwig verloren zijn. God kan misschien niet positief over je spreken omdat je tegen Zijn wil in dingen doet. (Nebukadnezar liet Hij daarom zelfs gras eten) Jakob heerst nu over Ezau en zijn nakomelingen. Als kind van Jakob (kind van de liefde) wordt dan toch liefde uitgedeeld aan de nakomelingen van Ezau. God is daarom zo onbegrijpelijk groot!

Ik wens je daarom de kracht van Zijn Liefde toe, dat het mag stromen, door je heen en er uit, Ik zal voor je bidden.