Liturgie volgens kerkelijk jaar

Redactie Refoweb / 27 reacties

Vraag

De laatste tijd gebeurt het regelmatig dat predikanten een link leggen met het kerkelijke jaar en/of de kerkelijke traditie. Bijvoorbeeld dat de eeuwen door de psalmen 25 en 85 als adventspsalmen zijn beschouwd. Ik luister regelmatig Bachcantates en daarin wordt ook rekening gehouden met de volgorde van het kerkelijk jaar. Graag zou ik me wat nader verdiepen in deze traditie (de lezingen door het kerkelijk jaar, de psalmen, de liederen). Ook wat betreft de achtergronden en ontstaansgeschiedenis hiervan. Kunt u hiervoor wat boekentips aanreiken, eventueel ook Engelstalig?

Antwoord

We hebben je vraag aan diverse predikanten in ons vragenpanel (en daarbuiten) voorgelegd, maar niemand kunnen vinden die op dit terrein een boekentip heeft. Misschien kun je wat uitgevers mailen?

27 reacties
CeesW
Ik wil het wat betreft kerkelijk jaar hier niet te zwaar maken. Wanneer je iets Rooms noemt of niet is misschien discutabel.

Maar het maakt ook niet uit. Ik zelf probeer alleen uit te gaan van de Bijbel. En dan wijst de Bijbel je op dingen die je (door de genade van God) mag veranderen in je eigen leven. Ook mogen we de Bijbel gebruiken om dingen te veranderen in het leven als gemeente. En daarbij maakt het niet uit hoe oud een praktijk is. De beeldendienst was ook al bijna 1000 jaar op het moment van reformatie. Als iets niet in overeenstemming is met de Bijbel, moeten we het volgens mij aanpassen aan de Bijbel
jaapenlinda
Helemaal mee eens dat de bijbel leidend moet zijn. En verschillende mensen kunnen verschillende inzichten hebben, dat blijkt maar weer.
Maar je hebt inhoudelijk nog niet gereageerd op het waarom ik denk dat het kerkelijk jaar toch goed is, namelijk dat de hoogtepunten van het christelijk geloof verplicht ieder jaar (uitgebreid) behandeld worden.
Zelf denk ik dat het doel (iedereen kent de heilsfeiten grondig) belangrijker is dan de oorsprong.
CeesW
Ja dat komt denk omdat ik niet begrijp hoe het kan dat kerkelijke kinderen weinig afweten van belangrijke onderdelen van het Reddingswerk. Als kinderen weinig weten is er iets anders mis. Iets mis met het onderwijs in de kerkelijke gemeenschap en/of in de gezinnen.

Wij zelf komen samen op grond van de Bijbel rondom de Heere Jezus zonder iets als kerkelijk jaar. Maar bijvoorbeeld wel met iedere zondag de broodbreking (Handelingen 20 vers 7). Zo worden we iedere zondag in Bijbelteksten, liederen en aanbidding uitvoerig stil gezet bij het lijden en opstanding van de Heere Jezus. Dit klinkt misschien een beetje aanmatigend maar ik weet ook vrij zeker dat de Bijbelkennis van kinderen uit onze samenkomst relatief vrij groot is door het onderwijs dat gegeven wordt. Je hebt hiervoor dus niet iets nodig als kerkelijk jaar. En moeten denk ik voorzichtig zijn met: het doel heiligt de middelen.
jaapenlinda
Mooi dat er bij jullie zo nadrukkelijk stilgestaan wordt bij het lijden en de opstanding van de Heere Jezus! Wat ik me dan wel afvraag, wordt er dan bij jullie ook wel eens gesproken/ gepreekt over Zijn geboorte of hemelvaart, of over de uitstorting van de Heilige Geest?
De evangelische kerken hier hebben vanaf hun ontstaan af nooit aan kerkelijke feestdagen gedaan. Integendeel, in de 40 dagen voor pasen, wat hier onder de katholieken echt vastentijd is, mag overal over gepreekt worden, maar per definitie niet over het lijden, sterven en opstaan van de Heere Jezus. Met advent en kerst idem, maakt niet uit waarover, maar niet over Jezus' geboorte. 'We zijn tenslotte niet Rooms.' Nu zou je denken dat dat dan op andere zondagen wel aan de orde komt, maar in de praktijk gebeurt dat toch weinig. En zodoende zijn de gebeurtenissen van kerst, pasen, hemelvaart en pinksteren Roomse thema's geworden waar protestanten niet aan 'doen'. En waar protestantse kinderen dus niet over horen, behalve op school. En als dat net de katholieke variant is, wordt dat door andere protestanten afgedaan met 'nee, da's Rooms'.
Het is te triest voor woorden natuurlijk,maar het is helaas wel de situatie zoals die hier is. Voeg daarbij de maatschappelijke situatie van veel mensen die toch aardig moeite hebben met lezen en het zal duidelijk zijn dat die echt de preek nodig hebben om kennis op te doen.
Zoals jij het beschrijft lijkt het inderdaad niet persé nodig (hoewel ik natuurlijk wel benieuwd ben of die andere thema's inderdaad op andere zondagen wel aan bod komen). En van 'het doel heiligt de middelen' ben ik ook niet zo'n voorstander hoor.
Maar waar ik voor pleit is dus simpelweg vaste momenten in het jaar waarop de heilsfeiten herdacht worden, zodat die belangrijke thema's in ieder geval bij iedereen goed bekend zijn. Zonder verering van mensen oid. En met elkaar ideeen, interpretaties en argumenten uitwisselen is wat mij betreft 'elkaar opscherpen', van elkaar leren. Bedankt dus daarvoor. En laten we daarbij niet vergeten wat Paulus in Romeinen 14 schrijft: "De één acht de ene dag boven de andere dag, maar de ander acht al de dagen gelijk. Laat ieder in zijn eigen geest ten volle overtuigd zijn. Wie de dag in ere houdt, houdt hem in ere voor de Heere, en wie de dag niet in ere houdt, houdt hem niet in ere voor de Heere."
CeesW
Ja die laatste tekst is mooi en maant ook tot wat terughoudendheid in dit onderwerp.

Ik denk dat de geboorte en Hemelvaart van de Heere Jezus ook in de samenkomsten die wij kennen zeker langs komen maar niet met zo'n relatief sterke nadruk als ik zelf ken van vroeger in een hervormde kerk,

Ik denk zelf dat de NT brieven ons iets laten waar we de nadruk moeten leggen. De brieven leggen nadruk op kruis en open graf, de noodzaak voor zondaren om zich te bekeren, het praktische leven als christen (bijv vruchten van de Geest en geestelijke wapenrusting), afscheiding van de wereld en afscheiding van dwaalleer en de verwachting van de spoedige komst van de Heere waar we naar uit mogen zien.

Goede zondag gewenst!
lihar
Amen!
Davinci83
Je leest wel eens van mensen die heel fel zijn tegen het vieren van bijv. kerst. Want het is geen bijbels gebod dus...
Enerzijds heeft men natuurlijk helemaal gelijk dat kerst vieren geen bijbels gebod of feestdag is, maar men gaat de fout in op het moment dat men tegen anderen gaat beweren dat kerst dan niet gevierd MAG worden. Daar gaat het vaak fout denk ik bij dit soort kwesties... Er is namelijk helemaal niets mis met het instellen van een dag om zaken te herdenken. Zeker wanneer je een wat kwakkelend geheugen hebt of snel afgeleid bent kan het je zo weer even scherp zetten bij dat belangrijke dat gebeurd is en je eervol in gedachten wilt blijven houden.