Verdrukking en vervolging

drs. W.H. Hoorn / 4 reacties

Vraag

We leven in de eindtijd. Verdrukking en vervolging zal komen voor kinderen van God. Soms is de druk zo groot dat je bang bent het niet te kunnen dragen. Hoe ga je hier mee om? God heeft ons toch beloofd er altijd voor ons te zijn?

Antwoord

Beste vragenstel(st)ler,

In Matth. 24:36 kunnen wij lezen dat niemand anders van de dag en het uur van het einde der tijden kan weten dan God de Vader alleen. Dat zijn woorden van de Heere Jezus Zelf; als antwoord op de vraag van Zijn discipelen naar het einde der tijden in Matth. 24:3. Daarom is het volkomen zinloos, om te proberen het tijdstip van het einde der tijden te willen bepalen. Want deze dingen zijn voor ons verborgen.

Daarmee is het natuurlijk niet zo dat er in de Bijbel niets over het einde der tijden wordt gezegd. Integendeel zelfs. Maar deze tijden zijn, net als de tijden van ons eigen leven, in Gods hand. Daarom is het aan Hem om te bepalen wat zowel het tijdstip van het einde der tijden, als het tijdstip van het einde van ons menselijk bestaan zal zijn. Het einde van onze aardse levenstijd en het einde van de aarde en van alle tijden, liggen dus Bijbels beschouwd in elkaars verlengde. En zijn in deze zin daarom dus ook met elkaar verbonden.

En daarom hebben wij dus onze aardse levenstijd, voor Gods aangezicht en omwille van Zijn eer, te besteden en in te vullen, alsof het iedere dag het einde der tijden kan zijn. Net zoals wij deze levenstijd hebben te besteden en in te vullen, alsof ons leven iedere dag kan eindigen; wat trouwens ook gewoon ht geval is. Want wij weten niet wat de dag en het uur van het einde van ons aardse bestaan is. Net zoals wij het niet weten wat het moment van het einde der tijden zal zijn.

Er zullen zeker vervolgingen komen. En naarmate de eindtijd nadert zullen deze vervolgingen in hevigheid toenemen (2 Tim. 3:1-12). Dat kan soms inderdaad een grote druk op ons leggen. Maar dan moeten wij niet uit het oog verliezen dat Gods Geest en Gods genade ons dan ook altijd de kracht zullen verlenen om deze verdrukkingen te kunnen en te mogen doorstaan. En dat wij de Heere daarom zelfs nog kunnen roemen in verdrukkingen (Rom. 5:3-10). Het zal voor Gods kind dan nog een voorrecht zijn om te worden vervolgd om Christus' wil. Omdat wij dan deel mogen hebben aan Zijn lijden. En zo op het innigste met Hem verbonden zullen zijn. En Zijn kracht zo in onze zwakheid volbracht zal worden (2 Kor. 12:9). Wat er dan ook gebeurt; niemand zal Gods kinderen ooit scheiden kunnen van Gods liefde, welke is in Christus Jezus, onze Heere (Rom. 8:31-39).

Vergeet bij dat alles ook niet dat de wereld en haar gezindheid, en alle kwade satanische machten en machthebbers daarop, ons uiteindelijk niets ergers kunnen aandoen dan onze sterfelijke en vleselijke lichamen doden. Maar dat onze onsterfelijke zielen, in aller eeuwigheid, zullen toebehoren aan de Heere God. En in deze liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Heere, geborgen zullen zijn. Dat heeft God ons in Zijn Woord inderdaad ook beloofd. Zo kunnen wij ook staande blijven. Want Zijn genade zal ons daarin genoeg zijn!

Mag jou dat geloofsbesef, in deze dagen waarin wij de vleeswording van het Woord opnieuw weer gedenken, waarmee de Heere Jezus Christus tot onze staat is afgedaald en omwille van ons meer verdrukkingen en vervolging heeft ondergaan dan wie dan ook, nog tot steun en sterkte zijn.

Hartelijke groeten,
Drs. W. H.Hoorn

Lees meer artikelen over:

christenvervolgingeindtijd
4 reacties
Samanthi
We leven vanaf Hemelvaart al in de eindtijd, angst voor vervolging is me met de paplepel ingegeven, de Russen zouden komen, ja dan krijgen we vervolging... wat was ik bang als kind... mijn eigen kinderen heb ik geleerd op God te vertrouwen, dat Hij getrouw is, Hij heeft gezegd: in de wereld zult u verdrukking hebben, maar vrees niet Ik heb de wereld overwonnen, als je op de Heere vertrouwt kun je nu al vervolging krijgen, op een andere manier dan je denk, soms je familieleden, de mensen uit je kerk, ze denken dat het niet zomaar gaat, ze lachen je uit, ze proberen je wijs te maken dat je een dwaze maagd bent... op school vinden ze je een watje, noemen je domineerde of war dan ook.

Ja op liefde voor de Heere komt de dode orthodoxie op af, ik raad je aan om te buigen voor Koning Jezus, Hij heeft de wereld overwonnen, je hoeft nooit meer bang te zijn, zelfs niet voor de dood.
Davinci83
'We leven in de eindtijd'. Dat stel je maar weet natuurlijk niet zeker. Maar goed, wel begrijpelijk dat je dat denkt, omdat technologie zo langzamerhand de middelen biedt om eindtijdscenario's werkelijkheid te laten worden.

Bang bent 'om het niet te kunnen dragen'. Wat bedoel je dan precies? ik vul in: je bent bang dat je Jezus zal verloochenen op moment supreme en dat, hoe je je leven ook geleefd hebt, bij het toegeven, na de aanblik van de dreigementen, te licht bevonden zal worden...voor eeuwig...zonder einde..zonder gena..

Het is niet uitgesloten dat je juist extra kracht zult ervaren op zo'n moment. Het is ook niet uitgesloten dat het zover komt, want je zult misschien nog vele keren de weg oversteken (oftewel wie weet of je zo oud wordt).
Luk. 21:16 (wat ongeveer hetzelfde beschrijft als matt: 24) eindtijdprofetsieen, zegt dat men 'sommigen' van u zal doden. Dus als het zover is worden mogelijk niet alle christenen gedood (maar wat is dood voor een christen.. Jezus zegt wie in Mij geloofd zal leven, ook al was hij gestorven. Het zal dus meer een dimensie-overgang zijn waarbij je mogelijk bewust blijft).

Maar goed.. bovenstaande is makkelijk praten. Als puntje bij paaltje komt zal ieder mens wel bang zijn verwacht ik. Jezus is ook bang geweest, dus die weet hoe ellendig je je kunt voelen en hoe hard je op dat moment Zijn hulp nodig hebt.
Samanthi
@Davinci83
We leven zeker in de eindtijd, dat weet je wel zeker, het is de tijd na Hemelvaart.

Daarom worden we opgeroepen om uit te zien naar Zijn wederkomst, alle generaties na Hemelvaart mogen met opgehehoofd de Heere uit de hemel verwachten.

Als je Openbaringen, Daniël en Ezechiël naast elkaar leeft heb je niets te vrezen als je de Heere liefhebt, dat wil ik ook de vragensteller meegeven, Hij heeft de wereld overwonnen, wees niet bevreesd, vervolging is er al vanaf Hemelvaart en zal er blijven, geweldadig, maar ook subtiel. Binnen kerken of door overheden.

Staar je daar niet blind op, ga naar de Heere Jezus om redding.
Davinci83
@Samanthi

Ik denk dat de vraagsteller bij 'eindtijd' meer bedoelde in context van openbaring (vervolgingen, rampen, anti-christ, etc) en niet zo zeer 'het laatste der dagen' waarin wij nu (inderdaad) al leven