Is dit censurabel?

B.S. van Groningen / Geen reacties

Vraag

Aan iemand van de Gereformeerde Gemeenten. Is het nalaten van de onderlinge bijeenkomsten (kerkdiensten) en/of het niet houden van je kinderen ten doop (als de ouders belijdende leden zijn) nu al een aantal jaren, een zonde die censurabel gesteld wordt?

Antwoord

Ik zou graag antwoorden op jouw vraag, maar het blijft voor mij wel enigszins vaag. Het lijkt mij een tweeërlei vraag, als het niet klopt geef het dan aan: 1. Is het censurabel als we de onderlinge bijeenkomsten nalaten? 2. Is het censurabel als je als belijdende leden je kind(eren) niet laat dopen?

Het nalaten van de onderlinge bijeenkomsten is tegen Gods Woord, dus daar moet op gewezen worden. Eerst vermanen, daarna kan bij herhaalde pastorale bezoeken (die niet het resultaat hebben als gewenst) gewezen worden op eventuele censuur. Maar omdat dit uit jouw vraag niet helemaal duidelijk is, ben ik wel voorzichtig om een oordeel uit te spreken. Censuur is niet juridisch, maar medisch. Het moet het behoud van de personen op het oog hebben. Nogmaals, de hele situatie is jou bekend, bij mij blijft het vaag. En wat beoog je ermee?

De doop moet niet onnodig uitgesteld worden, maar moet zodra de moeder weer ‘hersteld’ is spoedig plaatsvinden. Dus beide zaken die je noemt zijn niet naar Gods Woord en ook niet naar het kerkrecht. Wellicht kun je me nog nadere informatie verschaffen, zodat ik gericht kan antwoorden.

Sterkte en in alle opzichten Gods Zegen toegebeden.

Met een hartelijke groet,
B. S. van Groningen

Lees ook de artikelen met de tag 'Censuur'