Terechte echtscheiding

Ds. H.H. Klomp / Geen reacties

Vraag

Ik worstel met de vraag wat de Bijbel verstaat onder overspel. Bij de vragenrubriek zie ik ook verschillende antwoorden. De een zegt totale geslachtsgemeenschap. De ander zegt de weg ernaartoe, naar die ene zoen, is ook overspel. Als je googeld, lees je ook over emotioneel overspel, of digitaal overspel. Mijns inziens is toegeven aan alle begeerten buiten je partner om overspel. Daarvoor hoeft niet geslachtsgemeenschap plaatsgevonden te hebben.

De reden voor mijn vraag is omdat ik gescheiden ben nadat mijn man mij jarenlang bedrogen bleek te hebben. Dit heb ik geconcludeerd na diverse voorvallen en hij heeft een deel bekend. Ik heb alleen van hem namelijk niet letterlijk gehoord dat hij geslachtsgemeenschap heeft gehad. Hij heeft wel erkend veel porno gekeken te hebben, in appgroepen met vrouwen gezeten te hebben waarin ook schaarse foto's werden verstuurd. Hij is veel naar de Wallen geweest om te ‘kijken’ en beweert niets gedaan te hebben. Hij is naar van die stripteasegelegenheden gegaan en gaf geld aan de dames. Daarnaast heb ik een aantal keren een lege condoomverpakking gevonden in een broekzak, zijn auto e.d. Hij ontkent tot op de dag van vandaag dat hij fysiek is vreemdgegaan en beweert dat hij niet weet waar die lege verpakkingen vandaan komen.

Jaren geleden heb ik een soa gehad, waaruit ik wel moet opmaken dat hij fysiek is vreemdgegaan. Omdat hij zoveel liegt (tot op de dag van vandaag), ook over normale dingen, geloof ik niets meer. Nadat hij geen moeite deed om ons huwelijk te redden, ben ik van hem gescheiden. Ik zat alleen bij de relatietherapeute, terwijl de afspraak was samen te gaan. Zo waren er meer dingen waar ik alleen bezig was om de verantwoordelijkheid te nemen voor ons huwelijk. Maar een huwelijk heb je samen.

Na een aantal jaar was ik op, kon ik niet meer. Alle leugens, zijn lakse houding, de ontrouw wat tussen ons in stond, het liegen wat maar doorging... Ik heb toentertijd veel gehad aan Kostbaar Vaatwerk, gesprekken gehad en zat op het forum. Uiteindelijk is mijn ex zelfs naar het buitenland gegaan, maar wilde alsnog getrouwd blijven, terwijl ik hier achter bleef met ons kind. Hij heeft gezegd dat hij mij zat was en ons kind te veel aandacht vroeg. Ik heb jarenlang alles op alles gezet om mijn huwelijk te redden, te praten, weer vertrouwen te krijgen, maar mijn ex was allang ‘uitgecheckt’. En vertrok letterlijk naar de zuiderzon. Zijn uitspraak over mij en mijn kind was de druppel en ik heb de echtscheiding aangevraagd.

Ik had in die tijd ook een keer zijn telefoon vast en het ene bericht na het andere bericht van een vrouw kwam binnen. Toen ik hem ernaar vroeg, was het weer een boekwerk aan leugens en smoesjes, terwijl ik de telefoon in mijn hand had en de berichten binnenkwamen. De maanden erna werd zijn gedrag alleen maar erger, de leugens groter.

Mijn vraag: is voor mij de weg vrij om te hertrouwen als nieuwe partner tegen kom? In mijn ogen is bovenstaande allemaal overspel. Maar om dan ooit weer een nieuwe relatie aan te gaan...? Ik weet niet of dit ‘voldoende’ overspel is zoals de Bijbel het bedoelt. Maar daarbij ben ik ook verlaten door hem. Niet in de eerste plaats op het gebied van trouw zijn, maar ook letterlijk doordat hij naar het buitenland ging. Maar over trouwen nadat je verlaten bent, lees ik dan weer niet dat dat ook een reden is dat je weer mag hertrouwen.

Ik worstel hier erg mee en wil doen wat Gods Woord zegt. Toch merk ik doordat ik altijd in het ongewisse blijf door zijn leugens, ik niet goed weet wat dan de waarheid is. Voor mij is het duidelijk dat hij fysiek is vreemdgegaan, maar doordat hij nog steeds ontkent vind ik het heel lastig. Ik heb geen glazen bol waarin ik kan kijken wat er nu echt gebeurd is. Het is altijd gissen, wat puzzelstukjes bij elkaar optellen en dan maar een conclusie trekken. Voorop staat dat ik natuurlijk eerst dit slechte huwelijk ga verwerken alvorens eventueel verder te gaan.

Antwoord

Beproefde vrouw en moeder. Je noodkreet is ontvangen en gehoord. Wat ben je diep door de narigheid heen gegaan. En de gevolgen ervan ervaar je nog steeds. Ook in de vraag naar wat nu waarheid is  en wat  leugen...  Maar mijn indruk uit wat je allemaal schrijft, is dat jij het heel goed ziet: elk toegeven aan alle (erotische en seksuele) begeerten buiten je wettige partner om, is overspel en dus overtreding van het zevende gebod uit de wet des HEEREN. Iemand die dat doet kan in de weg van schuldbelijdenis en berouw wel terugkomen bij de Heere en bij zijn wettige echtgenote. Hoe groot zijn zondigen ook is. “Want daar is vergeving, altijd bij U o Heere geweest!” (Psalm 130).

Daar is jouw (ex-)man herhaaldelijk door jou bij bepaald, maar hij wìlde niet horen! En dan komt zo iemand uiteindelijk buiten de gemeenschap van liefde en vreze des Heeren te staan. Daarom is jouw beslissing tot scheiden m.i. terecht geweest. Want hij heeft je maar niet alleen verlaten door met de ‘zuiderzon’ te vertrekken. Nee, maar al veel eerder had hij het ja-woord voor zijn huwelijk verbroken. Richting jou en richting de God des levens. En hij is nee blijven zeggen en doen toen hem diverse handreikingen om terug te keren werden geboden. Daarom treft jou en je kind geen blaam. Daarom ligt de weg ook open om t.z.t. een nieuwe liefdesrelatie aan te (kunnen) gaan. Al heb je eerst wel (genade)tijd nodig om al die huwelijks- en relatiesores uit het verleden te verwerken.

We leven in een wereld waarin veel mis is. Helaas soms ook in de kerk. Maar we leven niet in een universum waar onrecht zal blìjven heersen. Want er komt een Rechter, een recht-zetter. Schuld en pijn zullen uitgezocht worden, eens definitief. Maar daar mag je nu al een voorschot op nemen. In 1 Petrus 2 (vers 19-24) staat o.a. dat Jezus niet terugschold als Hij uitgescholden werd en niet dreigde als Hij leed. Maar het overgaf in de hand  Hem Die rechtvaardig oordeelt. Om Jezus’ wil mag jij het ook aan de Heere overgeven en dan kun je het loslaten. Loslaten is een levenskunst èn een levensgunst! De Heere zal op Zijn tijd uitzoeken hoe de dingen echt waren en rechtvaardig oordelen. Het is de enige weg tot genezing en bevrijding. Die ruimte en genade wens ik jou en je kind toe. Om op Gods tijd en op Gods manier een nieuwe start te (kunnen) maken. Onder Zijn zegen!

Met pastorale groet,
Ds. H. H. Klomp

Lees meer artikelen over:

echtscheidinghertrouwenoverspel