Dwangmatig bidden en bijbellezen

Ds. P.C. van Keulen / Geen reacties

Vraag

Ik ervaar veel dwang in het bidden en Bijbellezen. Eigenlijk moet ik van mijzelf heel veel bidden en bijbellezen op een dag. Om er proberen gezond mee om te gaan wil ik nu proberen drie keer per dag een half uurtje te bidden en Bijbel te lezen. Is dit een juiste manier om er mee om te gaan?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je geeft zelf al aan dat de dwang in het heel veel bidden en Bijbellezen op één dag een ongezonde situatie is. Dwang kan je vele uren in beslag nemen en daarbij ook het normaal functioneren in het leven van alledag ernstig belemmeren. Je wilt proberen er gezond mee om te gaan en je te beperken tot drie maal per dag een half uurtje te bidden en Bijbel te lezen.

Mijn gedachten gingen bij het lezen van jouw vraag naar Daniël die ook elke dag drie keer bad en dankte voor het aangezicht van zijn God. Er is op zich dus niets mis mee om op gezette tijden dagelijks de gemeenschap met God te beoefenen, om tot God te spreken en om Hem in jouw leven te laten spreken. Hoe vaak komen we in de Bijbel niet tegen dat God Zelf ons toeroept, aanspoort, om dagelijks Zijn aangezicht te zoeken in en buiten ‘de leeuwenkuilen’.

Je vraagt je nu af of dit een juiste manier is om mee om te gaan. Ik wil niets af doen aan het bovenstaande, maar het zou ook zomaar kunnen zijn dat je op deze manier je dwang wilt tegen gaan, wat op zich niet verkeerd is, maar wel kan het gebed en Bijbellezen dat mogelijk als hoofddoel gaan krijgen, terwijl de bedoeling is de omgang met God in spreken en luisteren. Ik twijfel hiermee niet aan je intentie, de omgang met God, maar het kan soms onbewust zo aanwezig zijn, evenals mensen die niet uit dwang bidden voldoening kunnen vinden en tevreden zijn met hun bidden en Bijbellezen, want stel dat je dat toch eens niet doet!! Laat het ten alle tijden mogen gaan om de werkelijke gemeenschap met God.

Een dwangstoornis gaat meestal niet vanzelf over, vaak is ook professionele hulp nodig; het lijkt mij raadzaam voor jou om ook daar naar te kijken. Je kunt dit eens met jouw huisarts bespreken, die eventueel ook door kan verwijzen naar bijvoorbeeld een christelijke instelling als Eleos.

Een hartelijke groet en Gods zegen toegewenst.

Ds. P. C. van Keulen