Vaccinatie long covid patiënt

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Eind vorig jaar kreeg ik corona waarna ik Long Covid kreeg. Na een moeizame weg ben ik nu gelukkig steeds meer aan het herstellen. Ik twijfel heel erg of ik het nieuwe vaccin moet nemen. Op internet lees ik verhalen van andere long covid patiënten die na een vaccin weer terug vielen. Een klein deel knapte er juist van op. Ik wil niet opnieuw Covid krijgen, met als gevaar dat ik dan ook weer terugval. Kunt u wat handvatten bieden in dit dilemma? Wat is er bij artsen bekend over het nieuwe vaccin bij long covid patiënten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Studies laten zien dat vaccinatie de kans op Long Covid enigszins lijkt te verlagen. Door de opzet van de studies is de bewijskracht niet zo groot. Een recente analyse laat zien dat de impact van vaccinatie (van welk coronavaccin dan ook) op mensen die al lijden aan Long COVID nog onduidelijk is. In sommige studies zie je de symptomen veranderen, soms ook niet.

Op grond van de beschikbare kennis is er dus geen goed antwoord te geven op uw vraag.

Sterkte met de overwegingen.

Met vriendelijke groet,
A. Meijer, huisarts

Tags in dit artikel:

coronavirus