Pooltafel in huis

ds. R.W. Mulder / Geen reacties

Vraag

Is het hebben van een pooltafel thuis om gezellig een spelletje te spelen met je kinderen slecht? Wat is er verkeerd aan poolen of biljarten, anders dan ganzenbord? Want ganzenbord lijkt me meer een kansspel (de dobbelsteen) dan een pooltafel of biljart waarbij je techniek moet gebruiken. Deze vraag is voor een hersteld hervormde predikant.

Antwoord

Toen ik uw vraag las, moest ik eerst even nadenken. Gaandeweg begon ik de vraag wat beter te begrijpen. Blijkbaar leven er in christelijke kring opvattingen over spelletjes die goed, minder goed of zelfs slecht zijn. Ik herken daar wel iets van; ook al heb ik bijna geen verstand van biljarten en poolen. Hoe zit het nu werkelijk? Met een stok tikken tegen een bal en dan proberen een bepaald doel te bereiken kan niet verkeerd zijn als je het vergelijkt met een spel waar met een dobbelsteen gegooid wordt. Als we naar de spelletjes op zich kijken zou je verwachten dat er minder bezwaar moet zijn tegen biljarten/poolen dan tegen Ganzenbord, want bij dit soort spellen speelt kans een veel grotere rol dan techniek.

Toch veronderstelt uw vraag dat dit in de praktijk anders ligt. Dat moet mijns inziens te maken hebben met de plaatsen (en entourage) waar biljarten en poolen plaatsvinden. Deze spellen worden nogal eens gespeeld in combinatie met drank en onchristelijke muziek. Ik vermoed dat er mensen zijn die daarom liever niets met deze spellen te maken willen hebben. Het kan immers drempelverlagend werken, zeker voor jongeren. Als je thuis een pooltafel hebt, kun je gemakkelijker op een ‘verkeerde’ plaats waar ook zo’n tafel staat, je thuis gaan voelen. Ik zeg met nadruk ‘kan’. Het hoeft niet en dat hangt nauw samen met communicatie en gesprek hierover. Dit geldt overigens voor bijna alles in de opvoeding.

Mijn advies is om voordat jullie de eerste bal aantikken te praten over de voordelen, maar ook over de mogelijk drempelverlagende effecten van zo’n tafel in huis. Het lijkt mij verstandig om dit na verloop van tijd te herhalen. Misschien komt er een zodanig gesprek opgang dat jullie vergeten om het spel te beginnen. Dat is nog meer waard dan gezelligheid.

Met vriendelijke groet,
Ds. R. W. Mulder

Lees meer artikelen over:

spelletjes