Avondmaalsdrang of -dwang

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Liefst aan een predikant van de Ger. Gem. Wat is avondmaalsdrang en wat is avondmaalsdwang? Wat is het verschil? Ik kom er zelf niet uit.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraag(stel)ster,

Het verschil tussen "dwang" en "drang" is qua letters niet veel. Maar er is wel een wezenlijk verschil. Dat komt tot uiting in de volgende teksten: "En zij dwongen Hem". De Emmausgangers dwongen de Heere Jezus om met hen mee naar binnen te gaan. Die dwang kwam van buitenaf tot Hem. Paulus zegt in 2 Kor. 5:14: "Want de liefde van Christus dringt ons." Die liefdesdrang kwam van binnenuit.

Er kan een Avondmaalsdwang zijn, waarbij vanuit de prediking men min of meer gedwongen wordt aan het Heilig Avondmaal deel te nemen, omdat men toch belijdenis gedaan heeft. Zonder dat de geestelijke werkzaamheden die erbij behoren en onmisbaar zijn, genoemd worden. Zie het Formulier om het Heilig Avondmaal te houden.

Maar een drang om aan het Heilig Avondmaal deel te nemen is het gevolg van de trekkende liefde, die het wedergeboren hart vervult om Christus' gebod "doe dat tot Mijn gedachtenis" op te volgen. Waarbij ook het verlangen Hem te ontmoeten aan de tafel dringt tot het deel nemen aan het Heilig Avondmaal.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

Tags in dit artikel:

Heilig Avondmaal