Kloon schepsel van God

dr. J. Hoek / Geen reacties

Vraag

Is een kloon een schepsel van God? Heeft een kloon een (eigen) ziel?

Antwoord

Mijn voorlopige opvatting t.a.v. deze geheel nieuwe problematiek is de volgende: wanneer het mogelijk wordt mensen te klonen, dan zal dit gebeuren onder Gods toelating. Naar mijn nadrukkelijke overtuiging zeker niet onder Gods goedkeuring!

Een gekloond mens zal dan toch weer een eigen individu zijn, dat weliswaar genetisch gelijk is aan 'het origineel', maar door de omstandigheden en ervaringen van het leven een eigen ontwikkeling zal doormaken.

Een kloon zal dan ook een eigen ziel hebben, want zonder ziel zou het geen mens zijn. Zoals een kind dat in overspel is verwekt -en dus in strijd met Gods gebod tot stand gekomen- , toch van Gods wege een ziel heeft, zo zal ook een kloon, hoewel in strijd met Gods geboden tot stand gebracht, toch met een ziel begiftigd kunnen worden en deze ziel zal dan onderscheiden zijn van die van de mens aan wie het materiaal voor het klonen is ontleend.

Ds. J. Hoek

Lees meer artikelen over:

klonen