Liefde verzegelen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ik las pas: om onze liefde te beschermen en verzegelen gaan we trouwen. Wat betekent dit?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Zomaar een zin ergens uit een verhaal halen en dan vragen wat het betekent... geen idee wat de schrijver/schrijfster er mee wil zeggen. Nou ja, ik kan me wel een voorstelling maken bij deze gedachtegang over een huwelijk, maar waarschijnlijk doe je dat zelf ook. En vraag je nu bevestiging van jóuw redenering. Wil je echter een gericht antwoord, schrijf dan met meer context nog eens naar Refoweb.

Marijke Rots

2 reacties
Zv70
Ik vraag het voor je na bij het stel waar ik het laatst ook zag ;)
Gerard
Wat iemand er mee bedoeld te zeggen hangt misschien van de persoon af, maar het woord heeft ook een algemene betekenis natuurlijk. Het betekent in feite gewoon bevestigen, officieel maken. Het blijft niet langer bij woorden, het wordt nu officieel en openbaar vastgelegd en bekend gemaakt en ook zo erkend door rechtsinstancies enzovoort (het heeft zeker van oorsprong ook een sterk rechtsaspect). Het zegel kon ook niet zomaar verbroken worden.

Verzegelen
1) Bevestigen 2) Cachetteren 3) Dichtlakken 4) Loden 5) Manier van afsluiten 6) Met was afsluiten 7) Plomberen 8) Scelleren 9) Sigilleren 10) Toelakken 11) Vastmaken 12) Zegelen