Nazaten

Ds. M.W. Muilwijk / 3 reacties

Vraag

Nakomelingen worden ook wel nazaten genoemd. Maar als we psalmen zingen over Jakobs of Abrahams zaad is dit met een d geschreven. Waar zit precies dit verschil behalve de letterkeuze?

Antwoord

Beste vragensteller/-ster,

Je stelt een heldere vraag. Voor zover ik uit een woordenboek herleiden kan, komt nazaten van nazaat dat nakomeling betekent; en zaad, is om zo te zeggen het oerproduct van waaruit een plant, dier of mens nakomelingen krijgt en wordt daarom ook gebruikt voor nakomelingen, behalve in Galaten 3:16, waar Paulus door de Heilige Geest geïnspireerd stelt dat zaad de ene nakomeling, namelijk de Heere Jezus Christus is.

Volgens mij is dit het enige dat je erover zeggen kunt en in feite komt nazaat (enkelvoud), nazaten (meervoud daarvan) en zaad uiteindelijk allemaal uit bij nakomeling(en).

Hartelijke groet,
Ds. M. W. Muilwijk

3 reacties
Pcrtje
Het antwoord is dat de herkomst (etymologie) van het woord 'nazaat' anders is dan dat van 'zaad'. Volgens de etymologiebank komt het woord van na+zitten met de oorspronkelijke betekenis: opvolger, iemand die naast of na iemand zit.
Pcrtje
D.w.z. in een ambt.
Zie: https://www.etymologiebank.nl/trefwoord/nazaat#:~:text=nazaat%20*%20%5Bnakomeling%5D%20%7Bnasate,in%20een%20ambt%20'zit'.
Samanthi
@Pcrtje
Ja klopt het is een heel ander woord wat niets met zaad te maken heeft, het kan ook een opvolger van een ambt zijn.

nazaat * [nakomeling] {nasate [opvolger, nakomeling] 1425-1430} van na + zitten, oorspr.: iem. die na een ander in een ambt 'zit'.