Groei

drs. J. de Jongh-van Hoof / 4 reacties

Vraag

Ik ben een jongen van 16 jaar oud en ben 1,60 m. Ik wil vragen hoe lang ik nog groei.

Antwoord

Je vraag is lastig te beantwoorden omdat meerdere factoren meespelen: de lengte van de ouders, hoe ver je al in de puberteit zit (haren op schaamgebied, oksels en baard; groei van penis en testikels), etniciteit, medicatiegebruik. In zijn algemeenheid kunnen jongens tot hun achttiende groeien, maar er zijn jongens die al eerder hun maximale lengte hebben bereikt.

Het is mogelijk om een inschatting te maken van de te verwachten lengtegroei middels een foto van de hand. Hierop is te zien in hoeverre groeischijven nog open dan wel dicht zijn. Je huisarts kan deze foto aanvragen. Aan de hand van je huidige lengte en de percentage aangeven op de foto is een redelijke lengtevoorspelling te doen. Dit gebeurt vaker. Vooral bij kinderen met een zeer kleine dan wel zeer grote lengte verwachting.

Groet José de Jongh-van Hoof

Tags in dit artikel:

lengte
4 reacties
dijna61
Wij hebben dit ooit bij onze dochter laten doen toen ze een jaar of 11 was. Volgens die uitkomst zou ze ongeveer 1.85/ 1.86 moeten worden. En dat is precies zo uitgekomen. Ze is nu 16 en uiteindelijk 1.86 geworden.
Catherine
Ja Dijna, maar deze jongen is al 16 en maakt zich kennelijk zorgen vanwege zijn geringe lengte. Jongens gaan over het algemeen later de lichamelijke puberteit in. Eén van mijn zoons is heel lang een onderdeurtje gebleven, pas in de 3e klas van het voortgezet onderwijs, dus rond 15/16 jaar begon er een spurt te komen. Ook de berekening van zijn handfoto klopte exact. Hij is 1.84 geworden, groter dan zijn oudere broer die rond 15 al klaar was met groeien. Maar gegevens ontbreken, hoe lang zijn de ouders? Heel belangrijk.
zandkasteel
Mijn zoon is nu 15,5 en 165, met handmeting (foto's) en bloedonderzoek (hormonen) is bepaald dat hij gem. 1,2 jaar achter loopt op de groei, maar uiteindelijk wel de normale lengte zal krijgen. Het is wel heel erg frusterend zo lang klein te blijven, vooral als broer heel lang is. Ook ik heb vaak van andere ouders gehoord dat de laatgroeiers vaak langer worden dan de snelgroeiers. Of het waar is? De tijd zal het leren.....
dijna61
Oké, Catherine. Waar het om gaat is dat die uitkomst van zo"n foto wel klopt.
Onze zoon is 2.05, maar was dat op zijn 16e ook nog niet.