Bang voor langetermijneffecten medicatie

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik ben tussen de 20 en 30 jaar, moeder van een gezin. De laatste vijf jaar heb ik psychische problemen ontwikkeld. PTSS na een bevalling, een psychotische depressie doorgemaakt en depersonalisatie. De laatste twee jaar zijn minder heftig, zo heb ik geen psychoses meer. Wat ik nog wel heb is geregeld heel somber zijn, onrustig gevoel, gestrest, schuldgevoelens die nergens op gebaseerd zijn, negatief denken... Soms ook betere dagen, maar dan ineens kan ik weer een heel depressieve dag hebben met onrealistische gedachten.

Ik loop bij een psychiater. Al die jaren heb ik geen medicatie gehad. Ik heb me hier altijd tegen verzet, ik wilde het zelf proberen en heb al die jaren eigenlijk borstvoeding gegeven of ik ben zwanger geweest. Wel therapie en EMDR gehad. Op dit moment geef ik ook borstvoeding. De psychiater heeft met mij gesproken over sertralinegebruik. Inmiddels zou ik het voor mezelf best willen nemen, zeker zou ik best willen proberen wat het met me zou doen, bijvoorbeeld een aantal weken lang het uitproberen om te kijken of het voor mij verschil maakt. Of ik wat rustiger word. Want ik heb zelf ook erg last van het onrustige gevoel in m’n lijf.

Maar op dit moment geef ik ook borstvoeding. Sertraline mag genomen worden met borstvoeding, dat zegt de psychiater ook, en als ik op internet kijk lees ik dat ook. Alleen zijn de langetermijneffecten van sertraline niet bekend. Nu ben ik zo bang dat ik m’n kindje toch iets mee zal geven, een negatief effect als ik sertraline ga gebruiken. Misschien ontwikkelt m’n kindje later wel autisme erdoor ofzo. Daar ben ik gewoon bang voor.

Kan iemand die hier verstand van heeft mij hier nog wat over vertellen? Met mijn psychiater heb ik er over gesproken en we hebben artikelen bekeken, alleen heel veel verder kwam ik er eigenlijk niet mee.

Antwoord

Beste bezorgd-om-de-lange-termijn-effecten,

1. Ik ben geen psychiater.

2. Je hebt meerdere interventies geprobeerd zonder afdoende resultaat.

3. Sertraline is op dit moment voor zover mij bekend wel het medicijn van keuze bij zwangerschap en borstvoeding. Ik overleg hierover altijd met een psychiater of ik verwijs bij zwangeren naar een psychiater met kennis over middelen tijdens deze periode. Sertraline is een oud en vertrouwd middel. Ik gebruik het ook en zie vaak positieve effecten bij depressies en/of in combinatie met piekerproblemen. Mensen zeggen dat het rust geeft in hun hoofd. Ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jou zal uitpakken.

4. Autisme komt voor in families waar ook autisme aanwezig is. Ik heb tot op heden uit wetenschappelijk literatuur niet de indruk dat dit door medicatie komt. Je psychiater weet hier vast nog veel meer over.

5. Een ouder met psychische problemen heeft ook invloed op eventuele kinderen/het gezin.

6. Je kan inderdaad sertraline een aantal maanden proberen. Doe je jezelf en je gezin niet tekort als je het niet probeert?

Je moet in het begin door bijwerkingen heen. Doorgaans merk je in het begin meer bijwerkingen dan werking. Bijwerkingen worden minder bij gewenning. Verder moet er gezocht worden naar de juiste dosering voor jou. Na enkele maanden kan je effect pas evalueren. Je psychiater zal je hierin ongetwijfeld begeleiden. Mogelijk zal hij je langzamer laten wennen aan het medicijn. zodat je minder bijwerkingen ervaart. Het duurt dan ook langer voordat je op de juiste dosering bent. Dit zou niet erg zijn; je hebt hier al heel lang last van; het komt dan niet aan op een maand.

Groet en Gods zegen gewenst bij het maken van de keuze. (God heeft mensen ook de mogelijkheid gegeven om dergelijke middelen te ontwikkelen en die met kennis van zaken toe te passen.)

José de Jongh