Respectloos spreken

Ds. J. Bos / 7 reacties

Vraag

Een vraag aan een predikant. In een discussie die ik met iemand had over het (naar mijn idee) respectloos spreken en schrijven over andersdenkenden, voerde hij aan dat ook Jezus de Farizeeërs niet spaarde. "Gij geveinsden, adderengebroedsel, witgepleisterde graven", enzovoorts. Kun je dit werkelijk gebruiken als argument om allerlei geladen taal over en tegen bijvoorbeeld terroristen, linkse politici, aanhangers van andere religies en onbijbelse predikanten te gebruiken? Of gelden daar andere bijbelse normen voor, zoals de Bergrede en het negende gebod?

Antwoord

Beste vrager,

Eigenlijk hebt u zelf al het antwoord gegeven op deze vraag. We moeten de Woorden van de Heere Jezus tot de Farizeeën maar laten staan. Hij is de grote hartenkenner. Wij echter mogen wel heel wat voorzichtiger zijn met onze woorden in ons oordelen over anderen. Onze woorden moeten inderdaad (bergrede) te allen tijd met zout besprenkt zijn. En ook het negende gebod mag ons heel voorzichtig maken, om niet meer verzen aan te voeren. Onbeheerst spreken over wie dan ook komt niet voort uit de Geest van Christus maar is vrucht van ons eigen verdorven ik. Het is de hoogmoed die ons dan parten speelt. De zonde van het paradijs.

Moeten we dan de terroristen e.d. maar over de bol strijken? Natuurlijk niet. We hebben de zonde te haten, (ook bij onszelf) maar de zondaar lief te hebben. Lees de houding van Stefanus maar eens onder de moordaanslag door de Farizeeën. En niet te vergeten de voorbede voor hen die Hem kruisten van de Heere Jezus Zelf. Wat een genade als je dit onderscheid: de zonde haten en de zondaar liefhebben, in de praktijk van je leven mag kennen. Geen andere normen dus, maar leven naar (de norm van)  Gods Woord, biddend: "Och schonk Gij mij de hulp van Uwen Geest." Ons "vlees" is hoogmoedig, Gods genade door Christus verootmoedigd.

Hartelijke groet,
Ds. J. Bos

7 reacties
EVA
De Heere Jezus spreekt niet tegen vijanden, of terroristen, de Heere Jezus sprak hier tegen de Farizeen en de schriftgeleerde die meende alles goed te doen, en heilig te zijn, christelijk te zijn, maar het was reliegie en geen relatie met God.
Jezus leert ons te bidden voor onze vijanden, dus ook voor de terroristen.
sis
Volgens mij was Jezus in gesprek met de Farizeeërs. Ik ben niet zo vaak in gesprek met terroristen, linkse politici, aanhangers van andere religies en onbijbelse predikanten. En deFarizeeërs wilden Jezus uit Zijn tent lokken, maar ik merk dat als ik met mensen in gesprek ben, ze over het algemeen heel respectvol zijn tot christenen.
Mooi antwoord van ds. Bos.
Johannes3vers16
Prachtig antwoord van dominee Bos, want God ziet het hart aan.

Leer en leven moeten met elkaar in overeenstemming zijn!

We mogen inderdaad niet oordelen, zie maar in diverse Bijbelgedeelten:

Mattheus 7: 1 en 2 "Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld wordt. Want met welke maat gij meet zal u weder gemeten worden."

Lukas 6: 37 " En oordeelt niet, en gij zult niet geoordeeld worden; verdoemt niet, en gij zult niet verdoemd worden"

Romeinen 2:1 "Daarom zijt gij niet te verontschuldigen, o mens, wie gij zijt, die anderen oordeelt; want waarin gij een ander oordeelt, veroordeelt gij uzelven; want gij, die anderen oordeelt, doet dezelfde dingen."

Mattheus 7: 3-5 verteld ons ook over de splinter en de balk, hebben we niet genoeg aan onze eigen balk?

Bij ons hoor je nog wel eens het spreekwoord "Zeg mij wie je vrienden zijn dan zeg ik wie gij zijt". Hoorde afgelopen zondag, dit geldt niet voor Koning Jezus want Hij at met hoeren, tollenaren en zondaren. Dat zijn Zijn Vrienden! Een behoorlijke nadenker voor ons allemaal!

Heere, zet een wacht voor mijn lippen en behoedt de deuren van mijn mond en schrijven!!
javisje
Helemaal met Ds. Bos eens. Jezus kon in de harten van de Farizeeën kijken en Hij was Zelf heilig en had daarom recht van spreken. Wij niet!! Wij zijn niet beter dan die terrorist. Wij worden alleen voor zonde bewaard. Wees er maar dankbaar voor en bid voor dergelijke mensen. Ze verdienen enkel ons medelijden. Zo zult gij kolen vuurs op hun hoofd hopen.
Alphonsus
Een harde reactie naar anderen zal hen niet op andere gedachten brengen. Ook de harde woorden van Jezus bracht de Farizeeën niet tot bekering, in tegendeel ze zochten Hem te doden.
Wij, besef hebbend van ons eigen ik, zullen wel vrijmoedig de naam van Jezus belijden waar dan ook, maar wij zullen ons verre houden van welk oordeel dan ook over hen. Dit oordeel komt ons namelijk niet toe. Het is alléén God die rechtvaardig kan oordelen, want voor Hem liggen alle harten open.
Wanneer wij toch oordelen treden wij in het recht van God. Dat zal elk waarachtig kind van Hem in het geheel niet willen hebben. Gebed voor onszelf en voor de ander is wel ons recht en onze plicht.
"Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend" zo vermaant de apostel Paulus ons. Dan hebben wij nog een hele weg te gaan voordat we ook maar enige gedachte over een ander zullen hebben.
Catherine
Het lijkt mij als je tegen iemand zegt dat zij addergebroedsel zijn, je meteen een rechtse kan verwachten, of iig een stevige ruzie ! Niet bepaald opbouwend dus.
1a2b3c
Natuurlijk mogen wij niet over mensen oordelen en we hebben onze vijanden lief te hebben. Dus je gaat idd niet lopen schelden tegen ze.
Maar we mogen best de zonden in duidelijke taal afwijzen, dat hoeft heus niet 'lievig' te gebeuren.
Ik bedoel niet dat je iemand uit moet gaan schelden maar het moet niet mis te verstaan zijn.
Kijk maar eens naar Paulus, hij had het over gij uitzinnige Galaten en hij zei ook in Hand.23:...God zal u slaan, gij gewitte wand!
Hij nam zij woorden alleen terug toen hij wist dat het de hogepriester was.
Ik denk dat wij wel eens een beetje te soft zijn vanwege de hooggeroemde
'TOLERANTIE'.
Iedereen in zijn waarde, daar moeten we ook weer niet in doorschieten.